- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjortonde årgången. 1924 /
490

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - Ordspråksboken och Amen-em-opes vishetslära. Av Pehr Lugn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

490 PEHR LUGN

man icke tänka sig, att alla dessa författare fördjupat sig just
i vår egypters verk. Han och hans skrivande meningsfränder
använde säkert i stort sett samma terminologi, och israeliterna
ha tvivelsutan haft tillgång till många för oss okända verk.

I ett första meddelande om upptäckten i dagspressen i början
av augusti uttryckte jag en förmodan, att den stilla
undergivenhet och varma gudsförtröstan, som äro utmärkande för det
egyptiska verket, gjort det särskilt tilltalande för de i betryck
levande israeliterna. Sellin går i sin uppsats ett steg längre,
i det han uppkastar frågan, om icke just egyptiska inflytelser
medverkat till den med överraskande snabbhet försiggående,
radikala omgestaltningen av det israelitiska livsidealet från äldre
tiders livsbejakande patriarkgestalter till den ödmjuke, på Gud
allena förtröstande fromme, .som möter oss bl. a. i många av
psalmerna. Utan att någon bestämd mening uttalas om denna
Sellins hypotes, kan från egyptologiskt håll understrykas, att
»de stilla i landet» i Israel helt säkert voro andligen mycket
nära befryndade med de egyptiska »tigarna».

Ett annat intressant problem, som Sellin diskuterar i sin sista
mycket givande uppsats, är i vad mån det judiska
uppståndelsehoppet, som bekant främmande för den äldre judendomen,
kan tänkas vara av egyptiskt ursprung. Även den senare
judiska transcendentalismens rötter är Sellin benägen söka
snarare i det närbelägna Egypten än i det relativt avlägsna
Babylonien. I det ena som det andra fallet kan det naturligtvis icke
vara fråga om mekaniskt övertagna föreställningar, utan blott
om befruktande impulser, som sedermera självständigt
utvecklades under inflytande av Israels säregna religiösa begåvning.

Till sist må framhållas — vilket Sellin även energiskt
understryker — vikten av att unga forskare, som ha för avsikt att
ägna sina krafter åt studiet av Gamla testamentet, även inhämta
grundliga kunskaper i egyptisk arkeologi. Ett kollegialt
samarbete mellan representanterna för de bägge disciplinerna är
gott och väl men ej tillräckligt. Förstahandskunskaper på bägge
områdena äro oundgängligt nödvändiga för ett verkligt
fruktbärande arbete på det lovande forskningsfältet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:25:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1924/0494.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free