- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjortonde årgången. 1924 /
510

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - Dagens frågor 11. 11. 1924 - Original eller kopia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

510 DAGENS FRÅGOR

inför ett sådant stadsparti kan man känna att det kommit in något
som icke är helt äkta i den ursprungliga miljön.

Denna känsla blir änmer förhärskande inför kopior, flyttade på
föreslaget sätt in i ett fullständigt främmande sammanhang, som viktiga
insatser i en stadsbild, vilken icke har någon förbindelse i tradition,
i historia, i stil med originalverken. Stockholms slottstrakt, som det
här gäller, är ett svenskt originalverk av hög rang, som visserligen
blivit utsatt för åtskilliga förstörelser, men som hittills aldrig lånat
upp avgjutningar av utländsk berömd konst för att göra sig fin.
Frestelsen kan visserligen hava legat nära till, ty genom ett dylikt
tillvägagångssätt kunde man utan ansträngning, utan konstnärliga
svårigheter och utan stor kostnad fått vad man velat av erkänt god konst.
Men en sund och naturlig instinkt har bjudit mot alt på så enkelt sätt
skruda staden med lånade smycken. Även inom detta område av
kulturlivet synes det riktigt att endast vilja äga det man genom arbete
gjort sig förtjänt av; ty först därigenom blir det en verklig egendom
även till det andliga innehållet. Är tilltron till den egna kraften så
pass ringa, att man icke önskar vädja till inhemska krafter för
lösandet ’ av en dekorativ uppgift så central som denna, synes det
också naturligast att tillsvidare avstå från lösningen helt och hållet.
Det lånade måste alltid kännas som monument över den egna
oförmågan och därjämte genom sitt främlingskap och sin egenskap av
replikkonst förlora icke blott moraliskt utan även konstnärligt i
effekt. Hur ledsamt det än kan vara att tillbakavisa en medborgares
frikostiga gåva, synes dock här detta vara nödvändigt; måhända
skall givaren, mer intresserad av uppslaget att överhuvudtaget skänka
Norrbrofästet konstverk än att dessa skulle utgöras av antika kopior,
alltjämt verka för den förra delen av programmet.

Det bör kanske tilläggas att vad här är sagt om smyckandet av
en bland huvudstadens främsta platser naturligtvis icke kan tillämpas
på platser av mer privat natur. Om en enskild man hemför
avgjutningar av klassisk konst och därmed pryder sin trädgård eller en
arkitekt låter en interiör på samma sätt bli rikare, är det väl ingen
som finner annat än gott däri. Ty där uppträda i själva verket
kopiorna för vad de äro, medan de insatta på framträdande sätt å
en offentlig stadsplats som ett led i präglandet av en huvudstads
karaktär och som exponent på ett lands konstnärliga kraft taga på
sig en större uppgift än de böra och därför alltid måste giva
intryck av att uppträda med ett falskt anspråk.

Invändningen kan göras att det dock i Rom och även i Paris
förekommer kopiekonst på offentliga stadsplatser även där denna
icke ersätter ett förlorat originalverk. För att blott nämna de här
aktuella egyptiska lejonen, upptäcker man dylika i kopia i Rom
på Piazza del Popolo som brunnsutsmyckning vid Obelisken och
framför Mosesbrunnen i samma funktion samt i Paris fyra
exemplar framför Institut de France. Men de uppställningar, det här är
fråga om, kunna icke jämföras med den föreslagna stockholmska; i
de förra fallen ligga dessa skulpturer som dekorativa pjäser anknutna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:25:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1924/0514.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free