- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
52

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Litteratur - Ny svensk lyrik. Av Gunnar Mascoll Silfverstolpe - Karin Ek: Död och liv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

52 LITTERATUR

havssamhällena, stor som en marin av Karl Nordström och samtidigt
mjuk och intim. Den sista dikten i denna avdelning, »Nattsegling»,
leder över till nästa diktgrupp. Det är samlingens enligt min mening
vackraste dikt. Efter det första utomordentliga blankverspartiet, som
är målande och stilla relaterande, kommer den senare delen som
violinmusik:

Det är så underligt. På denna fjärd

dra spöken kring en blåblek natt vid tolv.

Det är som om jag mötte på min färd

en vålnad, glidande på vattnets golv,

hög som ett segel, spänt av längtans brisar,

på återväg från själva Stygens flod

för sorgens vind, som plötsligt vaken isar

yrväckta tankars varma fågelblod.

Här är anslaget till bokens personligaste avdelning, som efter en
av de där inrymda dikterna kunde ha titeln »Gravoffer». Sorgen
efter en bortgången anhörig har här fått gripande, enkla och rena
uttryck. Den som har sinne för stilla och innerlig lyrik, för det slags
vers som strålar med en mild, förklarad glans skall läsa »En ung
flicka», »Skymningen», »Återkomsten», »Månuppgång» och »Efter regn».
Här biktar sig ett skyggt, stolt och brinnande hjärta.

En högtsyftande och mycket allvarlig diktbok är också Karin Eks
Död och liv. Den är en samling »böner under lång sjukdom» och
den kretsar kring idel centrala ting: livet och döden, moderskapet
och kärleken. Skaldinnans form har alltid varit extatisk och har
stundom tidigare icke väjt för de svulstiga uttrycken. Här har formen
renats och klarats. Den glider gärna in i bibliska tongångar och
rör sig med gamla psalmers innerliga tonfall. I denna strävan efter
enkel frasering visar Karin Ek en viss frändskap med Pär Lagerkvist
sådan han framträder i sin religiöst färgade lyrik. — Det är omöjligt
att icke bli tagen av den äkta och osmyckade poesi, som fyller »Död
och liv». Sjukdomen har vidgat perspektiven åt alla håll, dagens
små tillfälligheter ha sjunkit undan och utanför sjukrummets fönster
står livet med skaparmorgonens friskhet över sig:

Den tidiga morgonen lägger sin kind mot mitt fönster
och andas med lätta, lyckliga andetag.
Det är den stund som är tystast och renast i världen . .
— långsamt, högtidligt fylles rummet av dag.

De första späda gryningsfläktarna darra
mot öppnad ruta — luften blir rosigt blå.
Plötsligt — varligt — hörs i en orörd tystnad
svalans pip från boet med ungar små.

Mjukt och lågt — ur dunets yrvakna dunkel
kvittrar lycklig moder för sovande hus ....
men i stigande morgon störtar på blixtrande vingar
fadern sig jublande ut i ett hav av ljus.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free