- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
64

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Dagens frågor januari 1926 - Den norska bebyggelsens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64 DAGENS FRÅGOR

införts till Norge. Hela förvärvslivet har därför under det skede,
som kallas bronsåldern, fortsatt i de gamla spåren. Människan har
med de enkla redskap, som stodo till förfogande, framgångsrikt
tillvaratagit, vad naturen självmant erbjöd. Men väsentligen ändra de
förutsättningar, den skapat, har hon ej förmått. Skogen har varit
givmild även den, liksom kust och fjäll, men den har på samma
gång varit kulturens gräns. Först järnet har givit makt att röja skog
och därmed öppnat det inre för den permanenta bebyggelsen, »det
indre landnåm» — »kanskje det viktigste kapitlet av Norges
oldtids-kulturs historie».

Det är en mångfald metodologiska och sakliga frågor, som rullas
upp genom professor Br0ggers grepp på sitt ämne. Till sist löpa
de alla tillsammans^ metodologiskt i frågan om de retarderade
livs-och föremålsformernas betydelse för hållbarheten av den datering,
som bygger på typologisk jämförelse, sakligt i konstaterandet av den
gamla, vid sten och ben knutna redskaps- och fångstkulturens sega
livskraft i Norge. Innan fackdiskussionen tar fasta på de spörsmål,
som sålunda rests, må det emellertid här tillåtas att fästa
uppmärksamheten på professor Br0ggers arbete ur den kulturhistoriska
synpunkt, som jämväl varit väsentlig för förf. Den bild, han givit av den
gamla förvärvskulturen, är ovanligt livfull och påtaglig. Och den
äger för svenska läsare ett särskilt intresse, då nästan varje sida
lockar till jämförelser med den primitiva, vid naturens självalstrande
kraft bundna kultur, som skymtar i våra landskapslagar och vars
spår ännu kunna skönjas i våra nordliga bygders odlingstyp.

Överallt i professor Br0ggers bok möter man själva landet: kust
och hav, skog, dalar och fjäll. Då det gällt att klarlägga den gamla
förvärvskulturens förutsättningar, är det landet sådant Vår Herre
skapat det, vi få stifta bekantskap med. Men det är ej en
natur-historisk-geologisk undersökning, frågan gäller, det är landet sådant
det ligger där, fårat och ärrat av mängtusenårig brukning, som
träder oss till mötes, återspeglat i en ofta inspirerad framställning,
som alltigenom präglas av självsynens friskhet och livfullhet. Och
liksom professor Brögger känner spåren av den gamla
förvärvskulturen, känner han denna kultur själv, sådan den ända fram till och
långt efter industriens och det rationella jordbrukets genombrott levt
kvar i de norska bygderna liksom i de nordsvenska. Naturligtvis
handlar ej boken om denna kvardröjande norska bygdekultur, men
det märks överallt, att det är förtrogenheten med den, som skänkt
den stora linjen åt professor Br0ggers arbete. Det är den levande
kunskapen om det tillstånd, vari utvecklingen mynnat ut, som givit
den nya, friska blicken på denna och som alstrat kravet på
materialets omprövning och omklassificering efter reala synpunkter, efter
dess sammanhang med och betydelse för den gamla
förvärvskultu-ren. Så har professor Br0ggers program framför allt blivit att visa
det obrutna sammanhanget i den norska bygdekulturens utveckling:
»de store og bserendé drag i den historiske tidens kultur i Norge,
fremfor alt annet det erhvervsliv, som blev levet i vårt land helt til

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free