- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
208

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Dagens frågor 30 mars 1926 - Den tyska bokindustriutställningen i Stockholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

208 DAGENS FRÅGOR

man redan nu, så pass kort tid efter rekonstruktionsarbetets
igångsättande, skulle till fullo ha lyckats realisera sina syftemål, därom
kan naturligtvis icke vara någon fråga; men man har åtminstone velat
med styrka pointera i vilken riktning strävandena gå, och av denna
anledning är det som man anordnat den utställning av bokkonst, som
under den senaste tiden visats i Stockholm.

Det är tämligen förklarligt att flertalet besökare vid första
anblicken av det utställda materialet erfarit en känsla av överraskning,
ty vad som först tilldrar sig uppmärksamheten synes ingalunda vara
alster av en beträngd industri i ett hårt åtgånget och ekonomiskt
utarmat land. Lyxtryck av den mest utsökta dyrbarhet, exempelvis
de fulländade arbeten, som utgått från den berömda Bremer Presse,
ståtliga reproduktionsarbeten av en teknisk fulländning som man
knappast skulle tro vara möjlig (Leidingers Codex aureus-upplaga
och Manesse-handskriften), små deliciösa raritetsupplagor av litterära
kuriositeter, avsedda att locka samlare med specialintressen, sådant
och mera dylikt är vad som först faller besökaren i ögonen. Men
man skulle misstaga sig, om man i arbeten som dessa, hur för ögat
lockande de än må vara, såge utställningens egentliga kärna. Dylika
lyxprodukter ha sin betydelse huvudsakligen därigenom att de lämna
utövande konstnärer tillfälle att pröva sina krafter på fordrande
uppgifter, vilka, om de lyckligt lösas, kunna leda till resultat som
sedermera på andra områden och i andra former kunna utnyttfas, men i
och för sig själva ha de föga mer betydelse än eleganta bijouterier.
Annat är däremot förhållandet med den för verkligt studium avsedda
litteraturen. Och därvid är det en glädje att kunna konstatera, att
den tyska bokkonsten i stort sett numera återfunnit vad den tidigare
nått men under nödåren förlorat. I stort sett har den tyska
bokframställningen återigen nått en verkligt hög standard. Typerna äro
goda, ibland utomordentliga (så främst Peter Behrens och Walter
Tiemanns stilar, framställda av Gebriider Klingspors Stilgjuteri i
Offenbach a. M.), satsen klar, papperet gott och banden solida. Det
skulle föra oss för långt att i detta sammanhang ingå i detaljer; det
må endast påpekas, vilka ypperliga prov på genomförd bokutstyrsel
som föreligga inom den överrika tyska konstvetenskapliga litteraturen.
Men i ett hänseende avviker den bokproduktion, på vilken
utställningen visat oss så många vackra och intressanta prov, betänkligt
från förkrigsårens, nämligen i fråga orn priset. Numera måste
prisnivån för tyska böcker utan fråga betecknas som hög; icke blott
dyrbarare arbeten utan även helt vanliga verk, vetenskapliga
handböcker, seriepublikationer m. m. betinga för närvarande så avsevärda
pris, att deras anskaffande för den enskilde ofta är förenat med
betydande svårigheter. Även för de offentliga biblioteken, som redan
förut ha bekymmer nog med att få sina knappa medel att räcka till
för tillfredsställandet av de oundgängligaste behoven, utgör detta en
anledning till bekymmer. Förrän härutinnan en förändring inträtt,
torde den tyska boken knappast återvinna sin gamla plats på den
svenska bokmarknaden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free