- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
306

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - Pingstväckelsen och Sveriges religiösa folkrörelser. Av E. H. Thörnberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

306 E. H. THÖRNBERG

tungotal och helbrägdagörelse meddela helt visst åt församlingen
en säregenhet, en avskildhet, som är ägnad att alstra en förtätad
esprit de corps, en stark grupp-enhet. Men söndringens faror
lura. Materialet är föga enhetligt, ej heller genomgående gediget.
— Scipio Sighele, den italienske sociologen, gör denna
särskillnad mellan Za foule, hopen, och la secte — uttrycket »sekt» tages
här i vidsträcktare bemärkelse än vi äro vana vid: hopen
består av en mängd sandkorn utan sammanhållning, sekten är ett
marmorblock, som motstår alla påfrestningar. — Näppeligen kan
detta sägas om de religiösa sekterna i allmänhet inom den
protestantiska världen med dennas andliga atmosfär. Marmorblocket
vittrar åtminstone i kanterna. Och mycket är ägnat att fräta
och bryta sönder pingstsamhället. Även dit in draga friska vindar.
På olika vägar tillföras detta folk nya uppfattningar och nya
synpunkter. Trossatserna förlora den intensitet, som genomlågat
dem. Den psykiska spänningen slappnar. En del medlemmar
gå ut; andra stötas ut, kanske uppluckrade till sin psykiska och
moraliska konsistens. Det är också möjligt, att för enskilda och
hela hopar utvecklingen får detta ödesdigra innehåll: äkta yttringar
av ett innerligt trosliv, en glödande känsla och en djup fromhet
kunna förvandlas till en serie mekaniska grepp och nakna formler.
Livet förtvinar; dess källor torka ut.

Men låt så vara, att pingströrelsen, såsom den nu framträder,
är en övergående företeelse! Naturligtvis bildar den ett uttryck
för vissa universella och sekulära tendenser inom kristligt och
även utom-kristligt religiöst liv. Och den sluter inom sig
religiösa värden, som aldrig kunna förflyktigas.

4

Så kommer ett annat spörsmål. Vad är orsaken till att denna
väckelse fått en så stark utbredning just i Sverige? I någon
mån har svaret redan givits.

Vi få icke glömma, att den gjorde sitt intåg i en tid, som hos
oss utmärkte sig för en tilltagande trötthet och leda vid den
bigotta ateism, vilken varit oskiljaktig nog från radikalism och
socialism. Folk, som förr varit böjda att lystra till allt modernt,
begynte förstå, att materialismen förde ut massorna i en öken
av torka och törst. Under och efter världskriget inträdde här
liksom annorstädes en allt allmännare dragning åt det mystiska,
ockulta och metafysiska. Företeelsen har en viss frändskap med
den reaktion, som för hundra å hundrafemtio år sedan bröt fram

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free