- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
365

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - O Roma nobilis... Av O. Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

O ROMA NOBILIS ... 365

turligtvis oberättigat. Att den allmänna bildningsnivån under
perioden kring år 900 sjunkit mycket djupt låter sig icke
förneka; men detta förhindrar icke, att på sina håll
kontakten med de gamla kulturtraditionerna hölls upprätt. Utom Rom
funnos självständiga bildningscentra dels i det med Byzans
nära förbundna Neapel, där dogen Johan III på 900-talet
grundade ett med klassiska handskrifter välförsett bibliotek, dels i
de norditalienska städerna, där det rikt begåvade longobardiska
folket på sitt sätt strävat efter att sammansmälta antikt och
germanskt. Att också annorstädes förefunnits möjligheter till
djupgående och omfattande studier i den klassiska litteraturen
lär oss Gerbert av Aurillacs (sedermera påve under namnet
Sylvester II) levnadshistoria. Född omkring 940 i Auvergne,
uppfostrad i en klosterkola, sedermera länge på resor, särskilt i
Spanska Mark, där den saracenska kulturen utövade ett starkt
inflytande, blev han med tiden en representant för ett
bildningsideal, som står quattrocentos utomordentligt nära. Med
klassikerna, främst Virgilius och Terentius, var han förtrogen, och i
sin iver att samla handskrifter erinrar han om Petrarca eller
Poggio. En mängd viktiga handskrifter kommo genom honom
i Otto III:s ägo och bilda för närvarande en viktig del av
beståndet i Bambergs bibliotek. Med rätta har han blivit kallad
den andre Cassiodorus. Hur han förvärvat sin bildning är oss
icke med visshet bekant; men att en dylik bildning under
900-talets nedgångsperiod kunnat uppnås är ett bevis för att även
vid denna tid kulturförutsättningar funnos, som forskningen
hittills icke i detalj lyckats klarlägga. Spontant kunna de icke
ha uppstått. Den enda förklaringsgrunden är, att även den
romerska provinsialkulturen levat kvar vida längre än vad man
tidigare anat.

Rom självt upphörde så småningom under början av det
andra årtusendet att tala med sin gamla röst. Kyrkopolitiken i
dess växande omfattning, koncentrerad i striden mellan den
andliga imperatorsmakten och den världsliga, kvävde och
undertryckte allt mer och mer den klassiska tanken. Den romerska
traditionen lever dessa tider huvudsakligen kvar i form av en
rad egendomliga lokalsagor. Capitolium, Romulus’ palats, som
störtade samman i den stund Kristus föddes, Augustus’ altare
åt den Ende guden, vilddjuret Nero, Caesars grav, trollkarlen
Virgilius — detta och mycket annat levande sagostoff samman-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free