- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
538

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Fotografien som den är och som den borde vara. Av Arvid Odencrants

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

538 ARVID ODENCRANTS

vara minst lika billiga som de flesta andra reproduktionsmetoder
av någorlunda jämförlig kvalitet.

Har man sett och njutit av stereobildens förmåga att ge
klarhet i en monoton bild, att taga det yttersta ur en felexponerad
sådan, lösa upp en röra av föremål, en komplicerad mekanism,
så frågar man sig åter och åter varför den ej kommer till
användning. Arkeologen, för vilken fastläggandet av grävningarnas
fyndlägen har sådan betydelse; etnografen, som jämför
tillverkningsformerna; konsthistorikern vid skulpturstudier;
museimannen alltid — alla skulle hava den största nytta av stereobilden.
Men huru många använda den?

Och det kvantitativa moment, som i någon mån kunde tagas
fram ur en bild, se vi långt bättre i dubbelbilden. Mätskalan
kommer där till än större nytta; och stereoskopienhar givit oss
de förnämligaste mätmetoder vi kunna önska oss, med ett prövat
arbetsområde från några decimeter till 1,500 millioner kilometer.
Då komma vi in på stereofotogrammetrien — men det skulle
föra oss allt för långt att ingå på alla dess möjligheter, nu allt
mera utvidgade genom fotografier från luften.

För framställande och betraktande av stereobilden gäller dock
allt vad som är förut sagt om färgriktighet och perspektiv —
den plastik vi få är annars deformerad, tonvärdena falska.
Fotografiens objektivitet, från vilken vi utgingo, fordrar
kunskap om dess arbetsmetoder, ej blott för att framställa bilderna,
utan även för att rätt använda dem. Brister det häri, kan detta
rykte för objektivitet, bliva en fara.

Vad som nu har sagts gäller tagandet av bilderna; på detta
nedläggas ju numera ganska stora kostnader. Men fotografiens
värde ligger ju ej minst i att den är på samma gång öga och
anteckningsbok — den ser och minnes allt som kommer inom
dess synfält. Det gäller då även att se till att anteckningarna
finnas kvar.

Vad negativen angår, är saken ej så svår; det relativt grova
silverkornet gör dem rätt hållbara, om blott det viktigaste
iakttagits — en omsorgsfull fixering ej mindre än en noggrann
uttvättning. Svårare är det med kopiorna.

Som fullständigt permanenta kan man räkna äkta
platinakopior och vissa pigmentbilder — men de komma ytterst sällan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0542.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free