- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Adertonde årgången. 1928 /
557

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Kristen platonism. Av Torsten Bohlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KRISTEN PLATONISM 557

väg, genom vilken människan kan nå fråm till den högsta
verkligheten, dels såsom en viss historisk fromhetstyp och såsom
sådan av en mot evangelisk fromhet närmast motsatt art.

Fixera vi mystikbegreppet (i likhet t, ex. med Andras) till att gälla
»introspektionens» väg till gudsivisshet, den väg! på vilken
fromheten: söker att så långt som det överhuvud är möjligt göra sig
oberoende av allt yttre, objektivt historiskt i religionen, så kan
Inge icke sägias företräda en genomförd mystik, men väl finnes
hos honom en bestämd tendens i denna riktning. Då Inge fattar
tron på den historiska uppenbarelsen och upplevelsen av det
im-manient-gudomliga i själen såsom tvenne olika vägar, som leda
till ett och samma mål, faller tonvikten otvivelaktigt’’på mystikens
»rena erfarenhet». Varje själ är enligt honom en hemlighet för
sig, men varje själ är1 också en mikrokosmos, som har släktskap
och inre beröring med alla grader av liv från det lägsta till det
högsta; därför är själen verkligen den kunskapskälla människan
behöver. Den konkreta gudsvissheten vinnes därigenom att
människan, såsom Inge utvecklar i S p e c u l u m a n i m ae och
Out spöken Essay s, tränger in i själens innersta rum, där
den gudomliga naturens frö lever — the seed of the deiform
n a t u r e — den gudomliga gnistan., som aldrig kan helt
utsläckas och som kan lysa upp människans hela varelse, om tanke,
känsla och vilja renas genom bön, meditation och självhängivelse.

Men principiellt sett bryter denna tendens icke igenom. Den
motverkas å ena sidan av tron på uppenbarelsens oumbärlighet

— Kristus innebär en sådan uppenbarelse av Guds natur och
hjärtelag, att människan icke skulle kunna föreställa sig Gud
såsom kärleken utan denna kärlekens historiska manifestation

— å andra sidan av den spekulativt idealistiska, platonskt
orienterade religionsfilosofi, vari Inges religiösa tänkande utmynnar.
Fullt medvetet eftersträvar Inge — därvid fullföljande en
förnämlig linje i engelsk religionsfilosofi — att inställa den kristna
tron i den platonska idealismens tankeformer och att sålunda
nå fråm till en genomförd kristen platonism.

På ett karakteristiskt sätt avspeglar sig denna strävan i Inges
gudstanke. Att tendensen till den rena mystiska erfarenheten
också här skall leda till ett försvagiande av den för den kristna
uppenbarelseitron egendomliga spänningen i medvetandet om
närhet och avstånd i förhållande till det gudomliga, ligger i själva
verket i sakens natur. På samma gång som innerligheten och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Feb 26 20:48:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1928/0561.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free