- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Nittonde årgången. 1929 /
144

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur - Ny Kristina-litteratur. Av Knut Wichman - Curt Weibull: Uppsats i tidskriften Scandia. Häft. 2, 1928

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

NY KRISTINA-LITTERATUR



Få händelser i Sveriges historia torde ha väckt ett så oerhört
uppseende såväl inom som utom vårt lands gränser som drottning
Kristinas övergång till katolicismen. Det var en scen av mäktig
dramatisk kraft, när Gustav Adolfs dotter den 3 november 1655 inför
högaltaret i Innsbrucks slottskyrka i närvaro av representanter för
Europas katolska stormakter offentligen avlade sin romersk-katolska
trosbekännelse i enlighet med det formulär, som fastställts på
kyrkomötet i Trident under motreformationens kamptid. Man kan väl
förstå den känsla av djup och bitter smärta, som detta avfall
framkallade hos Sveriges folk, som blott två årtionden tidigare under
hennes faders ledning hade gjort sin väldiga, segerrika insats i
kampen för evangelisk tro och andens frihet.

Olika ha omdömena om detta steg fallit inom protestantism och
katolicism. Inom det förra lägret var man länge övertygad om att
någon djupare religiös övertygelse ej låg bakom drottning Kristinas
trosförändring. Avfallet skulle alltså ha varit en efter tronavsägelsen
plötsligt påkommen nyck av en religiöst indifferent kvinna. I den
katolska världen förkunnade man däremot, att Kristinas övergång till
katolicismen var en handling av djup och mognad religiös
övertygelse. Redan som Sveriges drottning hade hon varit katolik, och
hon hade offrat Sveriges krona för sin katolska tro.

Så ha meningarna om motiven till drottning Kristinas övergång till
katolicismen skiftat allt intill denna dag. Det är ytterligt svårt att
komma fram till en objektiv historisk bedömning av problemet:
vilka faktorer ha ytterst bestämt Kristinas ställning till
protestantism och katolicism? Källmaterialet är nämligen av vanskligaste art.
Visserligen tillhandahåller oss Kristina själv en mängd upplysningar
om sin inre utveckling. Men dessa självreflekterande sentenser och
minnesanteckningar av henne äro alla nedskrivna på äldre dagar, då
hon redan länge varit katolik. Hennes starka självkänsla kommer
i dem till uttryck, och det är tämligen tydligt, att hon vid
skildringen av sina yngre år tillskriver sig en så ovanlig förmåga av kritik,
som hon knappast ens på äldre dagar ägde. Allt annat samtida
material till frågans bedömande härrör från utländska, mer eller mindre
färgade källor. Den »cause célèbre» inom det dåtida Europas
furstevärld, som Kristinas trosförändring var, framkallade en mängd
flygskrifter, men somliga av dem äro rena pamfletter, andra mer eller
mindre äreminnen, än över Kristina, än över de katolska präster
och jesuiter, vilka tillskrevos förtjänsten av den svenska drottningens
»ärorika omvändelse».

Att genom ett sådant källmaterial tränga sig fram till en klar
uppfattning av förhållandena, sådana som de verkligen voro, är givetvis
en ytterst vansklig uppgift för den historiska forskningen. Ett
beaktansvärt försök till uppgiftens lösning har nyligen gjorts av
professorn vid Göteborgs högskola Curt Weibull i en uppsats i
tidskriften Scandia, det andra häftet för år 1928.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:17:18 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1929/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free