- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Nittonde årgången. 1929 /
298

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur - Jesu evangelium i ny belysning. Av Kristofer Benzow - Rud. Bultman: Jesus. Övers. från tyskan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Bultmann tillhör som bekant den s. k. dialektiska skolan, och för
denna är det visst icke något livsintresse att stanna inför Jesu
personlighet. Detta människoliv faller som allt annat mänskligt in under »Guds
dom» och är icke på något sätt av vital betydelse för det religiösa livet.
Kristus som historisk personlighet har icke någon som helst positiv
betydelse för den kristna tron. Att B:s resignation inför källorna till vår
kunskap om Jesus under sådana förhållanden ej synes vara alltför
smärtsam behöver alltså icke förvåna oss. Men även bortsett härifrån
synes mig B:s negativa hållning på denna punkt knappast tillräckligt
motiverad. Ty visserligen är det i många fall ytterst vanskligt att
avgöra vad som går tillbaka till Jesus och vad som hör hemma
i församlingstraditionen. Och det torde i stort sett vara utsiktslöst att
med kritikens hjälp söka framställa en »historisk Jesus», som kunde
göra anspråk på att vara mera sann och äkta än den evangelierna teckna.
Det sanningskriterium vi här ha att tillgå är av annat slag. Den gestalt,
som evangelierna skildra är så stark och överväldigande, att den griper
och övertygar oss genom sin egen inneboende sanningsstyrka, genom
det intensiva personliga liv som utstrålar från densamma. Och det är
detta intryck av en enastående personlighet — säger en svensk exeget —
som för oss borgar för den historiska trovärdigheten i det väsentliga av
det evangelierna berätta om Jesus.

Det faktum att Jesusbilden når oss så att säga bruten genom
urförsamlingens tro är i själva verket ej heller så betänkligt ur historisk
synpunkt, som det först kan synas. Det ligger en djup sanning i Harnacks
ord, att varje stor och verksam personlighet uppenbarar en del av sitt
väsen först i dem, på vilka den verkar. Ja, man kan säga, tillägger han,
att ju väldigare en personlighet är och ju mer hon ingriper i andras liv,
dess mindre lär man känna hennes väsen i dess helhet endast av hennes
egna ord och handlingar. Man måste taga i betraktande den reflex och
de verkningar hon funnit hos dem, vilkas ledare och Herre hon blivit.
Men om detta är riktigt, torde det trosvittnesbörd, som knytes till
Mästarens gestalt, icke få lämnas ur räkningen, när det gäller att teckna en
bild av Jesus och hans livsverk.

Bultmanns skarpa distinktion mellan de stora historiska gestalternas
personlighet och deras verk, mellan människorna och det de ville med sitt
liv, det för vilket de satte in sig själva, förefaller åminstone mig redan ur
rent psykologisk synpunkt föga tillfredsställande. Och när det gäller att
tillämpa detta på Jesu person och verk, komma därtill djupa
betänkligheter av religiös art. Helt i linje med den dialektiska teologiens
intentioner ligger författarens starka framhävande av »ordets» betydelse med
undanskjutande av personligheten. Jesu frälsaregärning är hans ord.
Men dessa ord legitimeras på intet sätt genom hans personlighet, lika
litet som av några för iakttagelsen åtkomliga historiska fakta, Hans
gudomliga sändning består uteslutande i detta: han är bärare av ordet,
han förkunnar Guds förlåtelse. Frågan är dock, om vi kunna undvara
den evangeliets enhet av förkunnelsen och förkunnaren, av kravet och
den som ställer det, av trösten och tröstaren, som för trons liv alltid
stått som ett oförytterligt värde. Med detta har jag ej yttrat mig om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:17:18 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1929/0302.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free