- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Nittonde årgången. 1929 /
380

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur - Medeltid, renässans, klassicism. Av Otto Sylwan - Johan Nordström: Medeltid och renässans

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

idealism... En värdig och högtidlig kraft ersätter den forna naturliga
livligheten, en behärskad och klassisk ro tillbakahåller känslolivets
spontana yttringar. Över vardaglighetens värld höjer sig konsten till en sfär
av aristokratisk förnämhet.» — Här således, i vad man vanligen
benämner högrenässansen, skulle då Italiens verkliga insats ligga? Det
är den fråga förf. lockar fram.

Tidens litteratur har ju, trots Ariosto och Tasso, icke tillnärmelsevis
samma glans, djup och vidd som konsten, men teorien är märklig. Doc.
Nordström omtalar (s. 518) Trissinos verk såsom »litteraturhistoriska
kuriositeter, som tills vidare blevo utan betydelse». Schück åter har, och
jag skulle tro med full rätt, framhållit hans insats i den estetiska
utvecklingen och benämner den från honom utgående riktningen
senrenässans. Jag skulle hellre vilja låta denna term gälla för perioden i
allmänhet, särskilt i dess tendens till barock, men erinra om, att samtidigt
gör en annan strömning sig gällande med omisskännlig klassicerande
karaktär, just den från Trissino utgående, som för övrigt nog har rötter
längre tillbaka i Italien. Man må begabba Trissino och de många
poetik-författarna, den berömde Scaliger och alla de andra, såsom pedanter,
vad de trots sin rationalistiska bundenhet ville var i alla fall en
diktning med den förnäma karaktär, som vi nyss hört lovordas hos konsten.
Italienarna förmådde icke förverkliga idealet, deras »förklassicism»
stannade vid ansatsen, det blev fransmännen givet att fullfölja den uti le
grand siècle.

Men denna klassicism är icke blott fransk, tendensen är
allmäneuropeisk. I England finna vi som dess målsmän Ben Jonson, Waller,
Milton, i Tyskland Opitz. Jag dröjer ett ögonblick vid dennes ställning,
då den nyligen (i Heidelberger Jahrbücher 1926) blivit belyst av R.
Alewyn, som genom en stilistisk undersökning av hans
Antigone-översättning fått fram hans strävan att generalisera, att rationalisera, att
ta bort konkreta uttryck och bilder och få allt korrekt — alldeles
Malherbes tendens. Med denne och icke med Ronsard och Sidney skall
Opitz jämställas. — Alewyn anmärker träffande, att hans »Stoffweit»
var renässansens, men icke hans stil, och att hans idé var »att
nationalisera den humanistiska poesin genom att skapa en tysk konstdiktning».
Själv var han icke diktare, men »litteraturorganisatör» av första rang;
han fick vers och språk regulariserade, men han kunde i längden ej
hejda den tyska barocken med dess svulst och råhet. Först i Gottsched
uppstod en ny Opitz.

Vi ha kommit ett gott stycke bort från doc. Nordströms skildring av
»Medeltid och renässans», men förf. kan taga denna utvikning såsom
ett erkännande av att den gamla satsen om den italienska renässansens
»gränsbildande» betydelse kan upprätthållas blott om man ger den en
helt ny innebörd.

Vi ha på senare tid lärt att se på de kultur- och litteraturhistoriska
perioderna på ett annat sätt än förut; de uppfattas icke längre såsom
till karaktären enhetliga. 1700-talet, det tidsrum som blivit bäst
utrett, är numera icke blott upplysningens och sentimentalitetens utan
ock förromantikens. Så blir korstågsperioden icke blott det skede, då

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:17:18 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1929/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free