- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Nittonde årgången. 1929 /
428

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Erasmus Roterodamus. Av Oscar Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ERASMUS ROTERODAMUS


av fil. doktor O. WIESELGREN

Opus epistolarum Des Erasmi Roterodami, ed. P. S. et H. M. Allen. T. 1—6. Oxonii 1906—26.
P. Smith: Erasmus. A study of his life, ideals and place in history. London 1923.
J. Huizinga: Erasmus. Basel 1928.
P. S. Allen: The age of Erasmus. Oxford 1914.


Det slutande 1400-talets europeiska kultur erbjuder en bild
av våldsam och outlöst inre spänning. Nära tusenåriga
statsbildningar störta samman, det politiska livet tar ny gestalt,
samhällets ekonomiska och sociala villkor förändras från grunden,
nya idéer kämpa mot gamla, universalismen undergräves av de
frambrytande nationella strömningarna, inga av de traditionella
värdena lämnas orubbade. Tankelivet behärskas av ångestfyllda
apokalyptiska drömmar och dödsfantasier. Tidens bildande konst
återkommer med förkärlek till skildringen av motsättningen
mellan livet och döden; motivet med de tre levande och de tre döda,
som ofta utformas med ett överflöd av detaljer, fasaväckande i
sin ohöljda naturalism, utgör ett karaktäristiskt prov på
stämningsläget. Dödsdansen är ett annat i samma måtto betecknande
motiv, ars-moriendi-litteraturen likaså. Människan kände sig
existera på randen av en avgrund, som när som helst kunde
uppsluka henne. Livet och döden voro båda lika förfärande
verkligheter, som ingen kunde undkomma.

På det realpolitiska området tog sig denna känsla uttryck i
skräcken för osmanerna, som sopat undan kristendomens
förposter och fattat fäste på byzantinsk mark, därifrån de oavlåtligt
pressade sig närmare fram emot Europas hjärta. Det är
förklarligt nog att detta uppfattades som ett fruktansvärt förebud om
domens dag, helst som trots den gemensamma vådan oenigheten
bland de kristna furstarna var alltför stor för att möjliggöra ett
samfällt uppträdande mot arvfienden. Över huvud taget är
splittringen tidens signatur, såväl inom kyrkan som inom den
statliga politiken. Den klassiska medeltidskulturens centripetala

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:17:18 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1929/0432.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free