- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Nittonde årgången. 1929 /
536

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jugoslaviens statsproblem och den kungliga diktaturen. Av Emil Langlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kommer, att en icke ringa del (över 11 %) av befolkningen — i
Bosnien och Hercegovina och delar av Sydserbien t. o. m. den
övervägande delen — under det långa turkiska herraväldet
övergick till Islam. Ett mindre antal — man finner dem
huvudsakligen bland den tyska minoriteten — tillhör den evangeliska
kyrkan; de uppnå ej 2 % av befolkningssiffran. Ännu färre äro
judarna, blott 1/2 %, men de spela dock här som mångenstädes en
betydande roll som uppbyggande faktorer i näringslivet.

Hur förhåller sig nu befolkningen från etnografisk synpunkt?
Äro jugoslaverna verkligen ett och samma folk? Vi måste här
bortse från den sloveniska folkspillran i nordväst, vilken alltfrån
invandringstiden på 600-talet behållit och utvecklat ett avvikande
eget språk. Men serber och kroater? De flesta, som i utlandet
sökt göra sig en närmare föreställning om arten av Jugoslaviens
befolkning, torde i regel tänka sig den fördelad på dessa två
huvudgrupper, klart skiljaktiga från och inbördes rivaliserande
med varandra. Denna uppfattning bibehåller man förvisso vid
en kortare tids vistelse i landet, begränsad till de större städerna
och turistorterna. Kommer man land och folk närmare in på
livet, så lär man sig snart inse, att saken icke är så enkel.

I själva verket råder det mellan en kroat, låt oss säga i Zagorien,
några mil norr om Zagreb, och en, blott 30 km längre västerut,
i Moslavina, ungefär lika stor skillnad som mellan dessa kroater
var för sig och en serb från Sjumadia i norra Serbien. Och det
är ingen verklig skillnad mellan Bosniens serber och kroater,
men däremot en mycket stor sådan mellan samtliga bosniaker å
ena sidan och, å den andra, Syrmiens kroater och serber, vilka
i sin ordning äro varandra så lika som bär i allt annat än
religionen. Att helt enkelt uppdela folket i grupperna serber och
kroater är att göra en religiös skiljaktighet till en etnografisk.
I varje fall äro dessa lokala differenser icke större, snarare vida
mindre, än mellan bayrare och preussare, milanesare och
neapolitaner. Man kan också taga fasta på olikheterna och lika gärna
säga att det finnes tio skilda folk i Jugoslavien som att det finns
två eller tre. Benämningarna serber och kroater äro framför allt
politiska etiketter, åt vilka den religiösa anstrykningen ger särskild
betoning.

Det utpräglade bergland, som upptager två tredjedelar av det
nuvarande Jugoslavien, läto de av den topografiska strukturen
vållade svårigheterna för en livlig samfärdsel, de rasförändringar,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:36:33 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1929/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free