- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Nittonde årgången. 1929 /
549

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur - Tidens ansikte. Av Göran v. Rettig - Lucien Romier: L'homme noveau

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

TIDENS ANSIKTE



En av efterkrigsperiodens egendomligheter är att den sett
samtidsanalyser, framtidsprofetior och recept för lycka och framgång växa upp
som svampar ur fuktig skogsmark, några få njutbara, det stora
flertalet till föga välsignelse. Det är lätt att förstå, varpå denna växtlighet
beror. Vår tid med dess rastlösa tempo och stora materiella
omvälvningar är själv ett äventyr, lockande och förvirrande; dess ständigt
skiftande ansikte och växlande rytm fresta till försök att fånga dess drag
och egenart. En annan orsak är den skenbart starka relief, vari vissa
av dess drag framträda för den ytlige betraktaren, till synes
förbluffande nya och epokbildande; den som skymtat någon av det moderna
livets linjer har lätt att tro, att han gjort en upptäckt, som måste
meddelas världen.

I själva verket är det ju så, att en brytningstid som vår mindre än
någon annan är ägnad att pressas in i en eller annan formel. Icke ens
ögonblickets ansikte kan fångas drag för drag; dess skiftningar och
aspekter äro allt för många. Vår tid mer än någon annan fordrar av
sin skildrare perspektiv, mångsidighet och intuitiv klarsyn.

Dessa förutsättningar besitter också i hög grad den i Frankrike
välkände författaren Lucien Romier, som nu senast har bidragit till
samtidens avslöjande med ett »utkast om utvecklingens konsekvenser»
betitlat L’homme nouveau. Som historiker har han gjort sig känd
genom en rad arbeten, bl. a. de prisbelönta verken Les origines
politiques des guerres de religion och Le royaume de Catherine de Médicis
samt såsom redaktionssekreterare i Revue historique; som
nationalekonom och journalist har han varit verksam såsom redaktör för Journée
industrielle och medarbetare i bl. a. l’Opinion och Revue des deux
mondes. Moderna samhällsproblem har han förut behandlat i ett
flertal arbeten, av vilka ett har det kanske något för litet blygsamma
namnet Explication de notre temps; ett annat, som väckt mycken
uppmärksamhet på båda sidor om Atlanten, Qui sera le maître, Europe ou
Amérique, föreligger nu översatt till svenska under titeln Europa eller
Amerika (Norstedt & Söner).

Fastän Romier, såsom titeln angiver, i L’homme nouveau betraktar
den moderna människan som en i viss mån ny företeelse, behöver man
inte vara orolig för att han skall behandla henne som en isolerad sådan.
Han äger en alltför historisk och vid syn på skeendet för att hemfalla
åt den överskattning av världskrigets roll i mänsklighetens utveckling,
som just nu är så vanlig. När han med några raska drag tecknar
skillnaden mellan 18- och 1900-talens kulturmänniska, erkänner han kriget
blott som en kraft, som har verkat förskjutande och väckande utefter
de riktlinjer till utveckling, mänskligheten redan bar inom sig; från ett
mera receptivt och inåtvänt, förandligat liv till produktivitet, fysisk
prestationsförmåga och materiellt välstånd är det som idealet har
förskjutits. »Kriget har lärt människorna att använda sina ögon, sina öron,
sina händer och sina ben».

De två principer, som efterhand helt kommit att behärska det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:17:18 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1929/0553.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free