- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugonde årgången. 1930 /
221

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Dagens frågor 12 april 1930 - Strindberg i England - Katolskt och protestantiskt hos Sigrid Undset

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DAGENS FRÅGOR 221

värdera. Framför allt är det brist på humor som den engelska
kritiken förebrått Strindberg. Artikelförfattaren betonar emellertid med
rätta, att hans landsmän i detta hänseende utgå från ett urvattnat och
förvanskat begrepp om vad humor är. Det klassiska begreppet humor
utesluter ingalunda accenter av kärvhet och beskhet, sådana som
exempelvis framkomma hos Swift i Gullivers resor. Då man i
England hos Strindberg saknar den godmodiga, naivt välmenande men i
regel ytterst enkla kvickhet, som de nu populära yrkeshumoristerna
av Wodehouses typ excellera i, är man helt och hållet på orätt spår.
Det vore tvivelsutan mycket mera lämpligt, om en engelsk Swiftkännare
ville anknyta till den jämförelse mellan Strindberg och Swift, som
på sin tid uppdragits av den tyske litteraturforskaren Richard M.
Meyer och som i Sverige framkallat ett instämmande från Karl
Warburgs sida. Det förefaller icke otänkbart att Strindberg, sedd ur
denna synpunkt, skulle kunna få en djupgående betydelse, då han nu
snart tjugu år efter sin bortgång, införes i den engelska litteraturen.

Sigrid Undsets nya bok, G v m na de ni a,
som till synes relativt omotiverat fått
sitt namn efter en orkidéart, vilken en av skildringens huvudpersoner
planterar in i sin trädgård, tillhör ingalunda författarinnans bättre
arbeten. Som skildring betraktad är den snarast att beteckna som
tämligen obetydlig. Visserligen är den synbarligen allenast avsedd att
utgöra inledningen till en större romancykel, men även om man tar
vederbörlig hänsyn till detta, kvarstår dock som ett ofrånkomligt
faktum, att den i många avseenden verkar matt. Skildringen av
den moderna norska stadsmiljön under det tjugonde seklets första
decennium har visserligen sitt dokumentariska värde, men den lider
av att vara orimligt utdragen, och flertalet av de människor vi lära
känna té sig alltför slätstrukna och medelmåttiga för att kunna fängsla
vårt intresse. Detta gäller framför allt om den egentliga
huvudpersonen i skildringen, den unge Paul Selmer, som vi få följa under
hans utveckling från gosse till man. Han är redan då vi lära känna
honom föga prononcerad vare sig det gäller intelligensen eller
karaktären, och hans reaktion inför livets skiftande erfarenheter är
övervägande opersonlig och passiv. Detsamma gäller i mer eller mindre
hög grad om hela hans omgivning, hans mor och syskon, hans efter
en lätt vunnen skilsmässa omgifte fader och hans studiekamrater.
Möjligt är ju, att författarinnan genom detta sitt sätt att skildra velat
till läsaren förmedla ett starkt intryck av den brist på ansvarskänsla,
personligt allvar och pliktmedvetande, som karakteriserade
förkrigsperiodens typiska kulturradikala bourgeoisi; men om så är, har hon
nästan lyckats alltför väl, ty så som hon tecknat den, verkar den
uteslutande tråkig och färglös. Hade hennes bok icke innehållit annat
än detta, skulle dess läsekrets förmodligen blivit ytterst begränsad.
Men i realiteten bildar denna omständliga person- och miljöskildring
endast utanverket till det som utgör bokens väsentliga innehåll,
näm-liger en uppgörelse mellan katolicismen och den moderna, till formen

Katolskt oeh protestantiskt
hos Sigrid Undset.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Feb 26 20:00:25 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1930/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free