- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugoförsta årgången. 1931 /
398

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8. 17 december - Litteratur - Böcker om Nathan Söderblom. Av Torsten Ysander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

398 LITTERATUR

Det är sannerligen ingen dålig litteratur, Söderblom givit upphov till.
Samtliga böcker stå på ett förnämt plan. Mer än en gång under läsningen
är man böjd att säga, »så skada att han icke själv kan leende njuta denna
dråplighet, han som lyste var gång något i kyrkan beredde världen annan
glädje än skadeglädje».

De minst biografiska av sammelverkets uppsatser äro Auléns, Den
teologiska gärningen (s. 63—105) och Andrads, Nathan Söderblom som
religionshistoriker (s. 25—63). Den sistnämnde spelar upp, i spetsen för
boken, såsom sig bör för ämnessuecessor och lärjunge, en festlig fanfar, som
ögonblickligen rycker läsaren med sig. Man förstår av tonfall och ordens
must att det inte är en vanlig vetenskaplig skrivare som skall beskrivas.
Han hade en kyrkofurstes grandezza, så som ingen vågat sedan Västerås
riksdag, och var dock den anspråkslösaste av alla. Han var intill avgrunden
sökare av sanningen och kunde tro som ett barn. Han ägde skarpblick för
människan men bedrog sig på människor. Han var beräknande och naiv,
förtegen och dock ej sällan alltför uppriktig. Han var hälsinge och
världsmedborgare, raffinerad kulturpersonlighet och ändock verkligt folklig.

Allt detta tages i tjänst när han nalkas sitt livs patos, religionernas
historia. Andraa karakteriserar också Söderblom som forskartyp. Han
arbetade aldrig som logikern, som handhar stoffet efter sin egen tankes
ekonomi. Han gick i stället beständigt inlevelsens väg och fastslog allt
historiskt skeendes absoluta engångskaraktär. Därav följer också att
Söderblom icke så lätt föll i likhetssökarnes faror och frestelser. Varje
jämförelse visade till sist individualitetens ojämförlighet och absoluta
självständighet. Geniet behöver icke metodens kryckor, säger Andree, när han ser
på Söderblom. För epigonernas räkning skulle nog Andra3 lägga stark
betoning på det första ordet.

När Andra3 skildrar Söderblom som forskar personlighet framhäver han
också det apologetiska draget. Därmed menas icke någon välmenad apologi
för kristendomen, utan ett trosförsvar, som samtidigt är en kamp för
vetenskapliga idéer.

Sannolikt väcker denna Andrads bestämning en viss diskussion. En sådan
må välkomnas. Den kan måhända klara ut vad som menas med objektiv
vetenskap. Under alla förhållanden har Andree med sin utgångspunkt fått
ett givande och klart perspektiv på vad Söderblom innerst ville som
historiker.

I Auléns uppsats tecknas den konsekventa utvecklingen i den
Söderblomska teologien. Inlägget är desto värdefullare som just den rika
facetteringen och den glimrande impulsiviteten ofta för allmänheten gjorde
tänkandets kontinuitet mindre åtkomlig. Aulén påvisar hur
gudsrikestanken, ursprungligen fattad i sikte genom missionsstudium och genom den
ritschlska aspekten leder fram till det historiska uppenbarelsebegreppet.
Uppenbarelsen som ett Guds handlande, beständigt fortsatt, konkretiseras i
kyrkan. Men kyrkans gränser äro icke snäva. De vidgas och famna
kristenheten. Denna världsfamnande periferi förlorar, trots sin vaga storhet,
aldrig sitt centrum. Korsets predikan om det ställföreträdande lidandet är
hela tiden den Söderblomska teologiens kärna och stjärna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 27 01:21:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1931/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free