- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugoandra årgången. 1932 /
194

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4. 17 juni 1932 - Katolsk samhällsuppfattning i våra dagar. Av Elmo Lindholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

194 ELMO LINDHOLM

sociala ideal ganska nära fascismens korporativa statsbyggnad,
sådan den framträder i den berömda lagen Carta del Lavoro
av år 1927. Dock polemisera både encyklikan och alla katolska
socialteoretici ganska häftigt mot fascismens av statsmakten
tvångsorganiserade samhälle, där korporationerna sakna sann
autonomi och bero helt av statens nåd.1 En sak är dock viss.
Vi stå här inför ett helt nytt socialpolitiskt system, till vilket
vi förr eller senare måste taga ställning. Utan att tills vidare
fälla några värdeomdömen måste vi konstatera, att det föres
fram av mycket starka makter, och man behöver nog inte göra
sig skyldig till överord med att påstå att framtidens samhälle
kanske tvingas in i liknande inriktning. Visserligen måste vid en
sådan nyorientering vissa grundbegrepp om personlig frihet väl
skyddas men den atomistiska liberalismens dagar torde vara
räknade. Ännu lever den i norra och delvis västra Europa, ty trots
allt står vår socialdemokrati på den liberala ståndpunkten.

l encyklikans tredje och sista avsnitt ingår påven på en kritik
av de varandra bekämpande kapitalism och socialism, och vi
få en framställning av de senaste årtiondenas utveckling.
Särskilt intressant är kritiken av kapitalismen. Denna är i princip
icke fördömlig och som system ingalunda dålig. Men den har
kommit på avvägar. Den tager icke hänsyn till allmännyttan.
Den omåttliga anhopningen av kapital har lagt orimlig
ekonomisk makt i enskildas hand, och den farligaste konsekvensen
härav är att statsmakten förnedrats och exploaterats. Det
ekonomiska livet har blivit grymt och hårt; det internationella
kapitalet, som har till motto: ubi bene, ibi patria, har
åstadkommit överdriven nationalism och imperialism. Staten måste
därför förbehålla sig sådan egendom, med vars innehav följer
så stor makt, att den ej utan risk för det allmänna kan
överlåtas på privata händer. Så långt encyklikan. I samma banor
rör sig kritiken hos de flesta katolska socialteoretici.
Kapitalismen har lett till orimligheter på grund av förgudningen
av mystiska »ekonomiska lagar», som påstås vara orubbliga och
följaktligen icke kunnat infogas i det historiska skeendet.
Fruktan för allt ingrepp i dessa mystiska lagar har hindrat

1 Jämför härom en mycket utredande artikel i Stimmen der Zeit, oktober
1931, av Oswald v. Nell-Breuning, »Um den berufständigen Gedanken». Här
erkännes dock, att även fascismens organisation av samhället är långt bättre
än den ekonomiska liberalismens desorganisation.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 27 21:53:39 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1932/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free