- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugutredje årgången. 1936 /
122

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Litteratur - Svensk prosa 1935. Av Elof Ehnmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Litteratur

Tre män och Cecilia. Den förra, vars handling koncentrerats kring
ett lantligt släktmöte i herrgårdsmiljö, har en så invecklad apparat
och ett sådant vimmel av medverkande, att förf. knappast hunnit
med annat än att sköta trådarna. Det finns emellertid svensk
som-marstämning och en del goda typer i boken. Den senare, som väl
närmast är skriven för dampubliken, är både konstruerad i
anläggningen och mångordig i utförandet men ger onekligen ett par
levande människor till resultat. Båda dessa romaner handla om
hämningar och utlösningar: en ängsligt bevarad hemlighet, ett socialt
och moraliskt brott tvingas fram i dagen och resulterar i befrielse.
Ljungquist ställer den sanningskära unga generationen i kontrast
mot det mera förljugna ocli lättförfasade äldre släktet, Dagmar
Edqvists fall gäller en moder, som avslöjar sitt livs hemlighet för
sonen, vilkens livsduglighet är i färd att hämmas på grund av hans
hjältedyrkan av modern och den man, som ban trott vara sin far.
Man undrar bara, hur det skulle ha gått i ett liknande fall, om
modern inte haft något brott att avslöja.

Novellkonsten representeras först och främst av Sigfrid Siwertz,
numera utan konkurrens när det gäller den utförliga, från SO-talet
ärvda novellstilen, vilken ingalunda är identisk med den moderna
»korta romanens» stil. Siwertz’ novellkonst är resonerande och
reflekterande, den avslöjar en nu-diktare med säker
iakttagelseförmåga, djup människokännedom och bred, vidsynt humanism.
Analysen har ett slags noggrant prövande, lugnt övervägande drag över
sig. Innebörden i varje reaktion studeras omsorgsfullt och
händelseförloppet ger ofta anledning till utblickar åt olika håll. Titelnovellen
i Sista äventyret är visserligen byggd på ett föga trovärdigt
förbehåll, men den är fylld av aktuellt liv, vaken reflexion och
psykologisk säkerhet; den andra novellens huvudperson,
skrivmaskinsdamen, Prinsessan av rutinen, är en smula över-funktionaliserad —
man får åtminstone hoppas det — men berättelsen med sitt lätta
raljeri, sin ibland nästan smärtfulla satir och sitt djupa allvar har
något mycket väsentligt att säga.

Det mindre formatet, short story-typen, har bl. a. odlats av de två
närbesläktade författarinnorna Hertha Odeman, Det krångliga — det
enkla livet och Gertrud Lilja, Fröken Andersson och ungdomen.
Båda lia förmågan att skissera upp ett livsöde av en enkel situation
eller belysa en karaktär genom den rätta placeringen av en replik,
ett infall eller en vardaglig handling. Det är »veckans novell» i
konstnärlig utformning.

Pär Lagerkvist har på senare tid inspirerats av de nya
världshistoriska omvälvningarna. Samlingen I den tiden — har också
dagens, och morgondagens, stora frågor till ämne. I små novellartade
skisser skildrar han t. ex. en framtida barnarmés första blodsdop
eller landet Liberien, där kommande diktatur styrda människor ännu
kunna studera en rest av den primitiva kulturen från ett förhitlerskt
skede. Pär Lagerkvist har med andra ord prövat på den
genom-komponerade, fiktivt-aktuella satiren, vars oupphunne mästare är

122

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1936/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free