- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugutredje årgången. 1936 /
421

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - Selma Lagerlöf-gestalter i verkligheten. Dalakolonin i Jerusalem. Av Hilma Granqvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

naturligt att hon icke bara som den idealist utan också som den
realist bon är, skulle få och ge en klar och ogrumlad spegelbild
av kolonin, dess medlemmar och livet inom densamma. När jag
var där, var spegelglaset krossat. Den bild, som jag givit, har
därför också icke kunnat vara så hel utan såsom när man ser
något avspeglas i ett spegelglas, som gått i skärvor. Men man
kan undra, när det var mer intressant att bliva i tillfälle att
iakttaga kolonin: i början av dess utveckling, när lågan av den
religiösa hänförelsens eld ännu brann klar, levande och hög, eller
för några år sedan, när kolonins medlemmar återigen stodo vid
en vändpunkt och frågande sökte en förklaring till sig själva, sitt
själsliv, sin livsinställning både tidigare och nu. Säkert är att
man fick tillfälle att blicka djupare än någonsin tidigare och
kanske också än någonsin senare. Just för att deras själsliv var
så splittrat, hade de ett starkt behov av att meddela sig med
andra.

För min del fick jag det nu klarare än någonsin förr, att
det kan finnas fall, om vilka det gäller, att där två eller flere
träta, så har ingen skulden. Det kan vara goda och ärliga och
förträffliga människor å ömse sidor, men genom ogynnsamma
konstellationer kan där ändå komma till en konflikt. Ingen av
oss kan gå riktigt säker för, när han eller hon alldeles mot sin
egen vilja står mitt inne i svåra livskonflikter. Så som jag såg
det, skulle jag icke kunna säga, att någon av de enskilda
kolonisterna skulle haft skulden till konflikten. Här lågo djupare orsaker
än de enskilda kunde rå med och bemästra eller vara ansvariga
för. Den yttersta orsaken till konflikten låg utanför de enskilda
individernas makt och vilja. — En strid om läran var det icke.

Utan att här gå in på detaljer skulle jag vilja påminna om
Selma Lagerlöfs ord, att Amerikanska kolonin förverkligat
urkristendomens kärleksideal, och sammanställa dem med
Kierkegaards en gång uttalade paradox om att kristendomen icke längre
existerar, varmed han ville betona, hur långt vi i själva verket
avlägsnat oss från urkristendomens ideal. Nu ha alltid funnits
och skola alltid komma personer, som betona vikten av att återgå
till urkristendomen. Det råder intet tvivel om att Amerikanska
kolonin eftersträvat detta i allra högsta grad. Stiftarinnan gick
ju så långt, att hon med förbigående av Paulus, som hon ansåg
redan ha en förvanskad religion, ville bygga direkt på Kristi
förkunnelse i liv och lära. Inom kolonin ha också mött samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:27:10 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1936/0427.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free