- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugutredje årgången. 1936 /
428

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - Den nya tyska rättsläran. Av Edvard Gernandt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hand på sitt eget gudaborna väsen, uppfattas även som förenlig
med 1930-talets nationalsocialistiska rasåskådning, vilken framför
allt kännetecknas av en stark nationell dynamik. Mycket av det,
som sker i dessa dagars Tyskland och vilket ofta för främmande
iakttagare ter sig som något oförklarligt eller rent utav stötande,
grundar sig på denna nästan översinnliga dyrkan av det
nationella jaget.

Då Hegel dessutom är avgjort indeterministisk, d. v. s.
bekänner sig till viljans frihet, vilket som sagts av nationalsocialismen
anses som något självklart, är det rätt förståeligt, att de tyska
juristerna nu i honom se den nationalsocialistiska rättsfilosofins
fader. Vad Alfred Rosenberg betytt för rasläran och vad vår egen,
här hemma förbisedde Rudolf Kjellén varit för geopolitiken,
den rollen har Hegel spelat inom stats- och rättsvetenskapen. Att
i enlighet med hans etik inom sig själv söka skapa en syntes
mellan individ och nation skall hädanefter bliva den tyska
medborgarens livsimperativ. Intet ideellt eller materiellt handlande
bör ske utan att fäderneslandets väl ytterst ligger till grund för
detsamma.

*



Vilka äro rättens källor? En given konsekvens av det organiska
rättstänkandet i Hegels anda blir, att all rätt ytterst gestaltas av
nationens själ, der Volksgeist. Men detta begrepp är dock alltför
abstrakt för att kunna ligga till grund för det praktiska
rättslivet, Om folksjälen är den etiska princip, efter vilken den
nationella gemenskapen skall forma sitt yttre liv till en harmonisk
enhet, måste det finnas ur denna gemenskap härledda
objektiverade rättskällor. Man skiljer också på tre slag av s. k. »abgeleitete
Rechtsquellen».

1) Lagen. Denna är icke som tidigare resultatet av en formell
parlamentsakt utan är ett uttryck för ledarens vilja i hans
strävan att skapa en sann folkgemenskap. Lagstiftning, som härrör
från tiden före nationalsocialismens genombrott, är naturligtvis,
i den mån den ej ersatts av ny lagstiftning, ännu i kraft. Endast
för det fall att den uppenbarligen strider mot de nya
rättsteorierna skall den betraktas som upphävd.

2) Sedvanerätten eller praxis i den mån den är förenlig med
nationalsocialistiska tänkesätt.

3) De officiella befallningar, vilka, utan att dock hava
lagkaraktär, givits av ledaren. Naturligtvis kan icke varje samtal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:27:10 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1936/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free