- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugutredje årgången. 1936 /
801

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 11 - Svensk film. Av E. W. Olson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svensk film

komedien »Erotikon», om vilken Lubitsch vittnat att den lärt
honom den moderna filmkomediens stil; jag såg om filmen härom
året och jag är fullt medveten om att man i dag skulle skratta
åt den på ett sätt som upphovsmannen icke avsett. Det är de
heroiska svenska filmerna som stå sig. Och de heroiska filmerna
spelade övervägande i primitiv allmogemiljö. Det är av största
betydelse att erinra sig detta: det primitiva var på modet, liksom
idyllen. Det var dit publikens verklighetsflykt ledde; man kan
erinra om den oerhörda och tämligen oförtjänta framgång
romanen »De röda huvudena» hade.

Talfilmens genombrott skapade i Sverige större förvirring än
på de flesta andra håll i världen. Från att ha haft internationell
betydelse måste produktionen nu främst bygga på
hemmamarknaden. Man hade inte längre, när dialogen blev en väsentlig sak,
tillgång till internationella skådespelarkrafter. De nya tekniska
anordningarna drog till att börja med dryga licenskostnader och
hyror; för att utnyttja dem tvingades man att producera,
likgiltigt i vad mån de primära förutsättningarna för en god film
förelågo; det förekom av detta skäl till och med ett sådant unikt fall
som att en film började upptagas utan att ett färdigt manuskript
förelåg.

Samtidigt inträffade emellertid något annat. Biografens
popularitet växte undan för undan i landet. Man byggde inte bara
nya ocli allt flottare biografer — varmed man alltjämt fortsätter
— man kunde också räkna in en allt större och större publik. Från
att ha betraktats som ett tämligen tarvligt underklassnöje, blev
filmen favorit också hos de bildade klasserna och icke minst hos
den studerande ungdomen, som vuxit upp med filmen och stod
främmande för alla fördomar mot denna konstart.
(Karakteristiskt i detta hänseende är att studenterna såväl i Stockholm som
i Uppsala ocli Lund sammanslutit sig i stora, livaktiga ocli aktiva
»filmstudios».)

Produktionen hade sålunda i det nya läget två viktiga faktorer
att kalkylera med: man måste bygga på clen svenska publiken, i
varje fall i första hand, och denna publik blev lyckligtvis allt
större ocli större. Som alltid när man vill vara säker om en stor
publiks ynnest, siktade produktionen tämligen lågt. Man byggde
på folkliga motiv och på skådespelare med dragningskraft
framförallt på den breda publiken. Friluftsteatrarnas pjäser, produkter
av enkelt folk med sinne för den breda svenska publikens speci-

801

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1936/0807.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free