- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugufemte årgången. 1938 /
117

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Litteratur - Svenska romaner 1937. Av Elof Ehnmark - Waldemar Hammenhög: Anna Sevardt - Elin Wägner: Genomskådad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Litteratur

Jämte avslutade och fortsatta serieverk visar 1937 års
romanproduktion också början på nya. Waldemar Hammenhögs Anna
Sevärdt knyter an till Esthers och Alberts bekanta miljö men inleder
en självständig svit. Anna är Esthers syster, och Hammenhög får
sålunda än en gång tillfälle att skildra hantverkar- och
småhandlar-klassen, som han så i grunden känner. Men han har denna gång
större ambitioner. Romanen behandlar två sociala problem. Det ena
är ståndscirkulationen, det andra utgör den moderna variationen av
den gamla frågan om mannens arbete och kvinnans kärlek, nämligen
nutidskvinnans konflikt mellan den egna karriären och kärleken.
För att med behövlig snabbhet få intrigen i gång har Hammenhög
utrustat Anna Sevärdt med en osedvanlig mängd fördelaktiga
egenskaper: trevligt utseende, vinnande väsen, praktisk förmåga,
förstklassig energi och nästan otrolig språkbegåvning. Hon har vidare
klar blick för alla möjligheter och modet att våga. I sin okuvliga
föresats att komma ut ur sin miljö och in i en högre utnyttjar hon
också kallblodigt alla chanser men tvingas också till kännbara offer.
Hon har blivit en mycket ensam kvinna, när hon äntligen står
framme vid sitt mål. Hammenhög berättar med den initierade
detaljkonst, som utmärker honom, och särskilt bra har han lyckats
skildra den småborgerliga släktkretsens av misstro, avund och
konservativ klasskänsla blandade reaktioner inför Annas väg mot
höjderna. Han äger också fortfarande en outtröttlig fabuleringsgåva.
Hans människor få liv genom att händelse fogas till händelse; varje
nytt steg leder till nya möjligheter, och när romanen slutar, stå så
många kombinationer färdiga att ingripa, att man mer än i andra
fortsättningsromaner blir intresserad av vad som kommer att hända.
Men man är intresserad också därför, att fortsättningen ser ut
att på ett nytt sätt pröva den Hammenhög man hittills lärt
känna.

Även Elin Wagners Genomskådad förefaller att vara början
till en serie. Den journalistiskt tränade författarinnan brukar i liv
och verk främst vistas i nuet, ständigt aktiv, ständigt redo till batalj
med kvickhetens och vettets goda vapen. Denna gång har hon
emellertid valt att göra en tillbakablick över det skede, som hon själv
haft del i, till en början perioden från tullstridernas och
unionskrisens oscariska tid genom rösträttsfejderna och fram till
världskrigsåren. Med frisk fabulering och en nästan förvirrande färdighet
att spinna trådarna liar hon berättat om den unga Agnes öden och
äventyr, vilken utan att hon egentligen vet hur, blir maka till
Åkö-pings skäggprydde högerpamp till borgmästare och därmed en
tidstypisk dockhemsfru. Vad som sedan skildras är den både invecklade
och naturliga metamorfos, som skapar om Agnes till en självständig
människa och ger henne mod till en sortie i stil med Ibsens Nora.
Genomskådad är skriven med lust ocli glädje. Den Wägnerska
stilkonstens hela journalistiska rapphet, friska sälta och maliciösa ironi
fyller romanen från början till slut. Den rymmer därjämte
författarinnans hela allvar. Också Genomskådad är ett inlägg i den Wägnerska

117

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:28:35 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1938/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free