- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugufemte årgången. 1938 /
121

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Litteratur - Svenska romaner 1937. Av Elof Ehnmark - Jan Fridegård: Offer - James Larsson: Oron i världen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Litteratur

att livnära sig och sin familj som borgerlig ämbetsman i landsorten.
Isolerad och berövad sina framtidsdrömmar och sin intellektuella
stimulans börjar han snart vantrivas, och denna den tröttkördes
leda vid rutinmässigt yrkesarbete och hemlivets enformighet har
skildrats med verklig inlevelse. Kärleken, vingen av bly, som på en
gång binder och lyfter, segrar dock till slut i den avgörande
kampen. En svaghet i denna annars mogna och väl genomtänkta roman
är att förf. inte lyckats övertyga om hjältens vetenskapliga
begåvning. Han är från början sin professors påläggskalv, arbetar med
hans excerpter som källmaterial och ansluter sig till hans teorier.
Någon skapande självständighet tycks han inte besitta. Däremot är
det ett gott grepp, när förf. blott låter honom ana forskningens
tjusning utan att få skörda dess frukter. Vetenskapen blir därigenom den
hägrande önskedrömmen, som hotar att skilja honom ut ur ali
gemenskap. Han får göra sitt offer men också bärga sin vinst. Fredrik
Thomas har ställt upp ett väsentligt problem och utfört lösningen
med psykologisk säkerhet.

En helt annan men lika problemfylld värld förs man in i genom
Jan Fridegårds Offer. Det är betecknande, att handlingen
försiggår i en dyster och unken källarlokal och att huvudpersonen heter
Mörk. Han är en konkursmässig, i sitt yrke okunnig
antikvariatsbokhandlare, som närmast verkar apatisk och på sin höjd kan förmå
sig till ett muttrande knot mot samhällets orättvisor. Kaféflickan
Greta förälskar sig emellertid i den tystlåtne mannen, så olik dem
hon annars mött, ett förhållande uppstår och detta får tragiska
följder. Fridegårds enda intresse är att leta fram sanningen om de
människor han skildrar. Mörk blir varken anklagad eller dömd. Han
framställes bara som han är, en ömklig, alltigenom slapp människa:
slapp i sin moral, i sitt yrke och i sitt förhållande till de händelser,
som gripa in i hans liv. Jan Fridegård ger intet annat försvar åt
Mörk, än det denne själv är i stånd att hitta på: ett fegt,
undankry-pande, samhällsanklagande försvar. Hela denna roman från
människolivets källarvåning har sin styrka i det lugna, sakliga
blottställandet av den mänskliga naturens ömkliga och ömkansvärda
larvighet. Den är dessutom skriven med en verklig stilistisk brio, av en
förf., som utan att höja rösten når sitt mål och som förstår
koncentrationens svåra konst.

Om James Larssons Oron i världen kan ett rakt motsatt
omdöme fällas. Bomanen är präglad av borgerlig vantrivsel, varom
intet i och för sig är att säga, men skildringen av de falskt
djupsinniga, ledlösa och livströtta huvudpersonerna är fullständigt odräglig.
Bättre har förf. lyckats med en karikatyr av den brackbelåtna
halvkulturen. Hela boken är emellertid skriven i en på samma gång
pretentiös och krystad prosastil, som gjort den till årets mest manierade
produkt. De eventuella tankar, som ligga bakom utformningen, ha
blivit omsorgsfullt fördolda.

I ett års svenska bokproduktion träffar man givetvis alltjämt på
bondeskildringar. Helt naturligt bör också bonderomanens klassiska

121

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:28:35 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1938/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free