- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugufemte årgången. 1938 /
709

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 10 - Kyrkomötet 1938. Av Torsten Ysander - Handboken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kyrkomötet 1938

geise. Kyrkomötet, som väl visste, vilka stridiga meningar, som
gjorts gällande vid dopritualets tillkomst och som måhända
medräknade den nyktra verkligheten att kärlekens ansvar i många
fall var starkare förnummen än glädjen och tacksamheten vid ett
dop, lät hero vid utskottets förslag.

Trenne gudstjänstakter i övrigt blevo föremål för mer
genomgripande omarbetning. I fråga om konfirmationen önskades
alternativa formulär. I de bygder där så kan ske utan kränkning av
sanning och samvete må det gamla formuläret få användas. Det
är emellertid icke kyrkan värdigt att i en tid, då framförallt i
storstäderna en stor skara både föräldrar och konfirmander så
föga äro solidariska med denna gudstjänsts innebörd, framhärda
i att lägga löften eller bekännelser i barnens mun, som de ickc
äro beredda att hålla, och att obligatoriskt knyta konfirmationen
till den första nattvardsgången. Här önskades ett helt nytt ritual
med större accent på viljeappell.

Även vigselritualet blev föremål för omsorgsfull revision.
Sedan ett tidigare kyrkomöte avböjt att befria präst från skyldighet
att viga frånskilda, ville kyrkomötet nu så revidera vigselritualet,
att det mer fick karaktär av evangelisk hänvisning till behovet
av Guds hjälp och ledning än ett stadfästande i Guds namn av
äktenskapet.

Till sist föranleddes ingående diskussioner om ritualet för
jordfästning. Tveksamheten rörde här enkannerligen den tredelade
liturgiska formeln vid mullpåkastningen. Ärkebiskopen hade
föreslagit dels den hittillsvarande: »Av jord är du kommen; till jord
skall du åter varda; Jesus Kristus, vår Frälsare skall uppväcka
dig på den yttersta dagen.» — dels: »Av stoft; till stoft; Kristus
är uppståndelsen och livet.» — dels: »Detta förgängliga måste
ikläda sig oförgänglighet; och detta dödliga måste ikläda sig
odödlighet; Gud vare tack, som giver oss segern genom vår Herre
Jesus Kristus.»

Kyrkomötet beslöt föreslå, att endast det tredje ledet skulle vara
alternativt på följande sätt: »Av jord är du kommen; till jord skall
du åter varda; Kristus är uppståndelsen och livet», eller »Jesus
Kristus, vår Frälsare skall uppväcka dig på den yttersta dagen».

Det var med mycken tvekan man enades om detta förslag. Man
hade klart för sig att alternativ mullpåkastningsformel vore
mycket oläglig och lätt kunde vålla söndring. Enighet stod
emellertid icke att vinna med mindre än med alternativ på denna sista

709

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:28:35 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1938/0715.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free