- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugusjätte årgången. 1939 /
314

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - Det mänskliga tänkandets gränser. Av Sven Edvard Rodhe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

DET MÄNSKLIGA
TÄNKANDETS GRÄNSER

KRING PROBLEMET RATIONALISM
OCH IRRATIONALISM


Av docenten SVEN EDVARD RODHE, Lund

Tanken vet inte av några gränser. Ingen synrand är den för
vid. Allt är begripligt. Intet problem är sådant, att det inte
skulle kunna förstås, ingen fråga är så beskaffad, att inte klarhet
skulle kunna vinnas däröver. Det finns ingen gräns, där tanken
obevekligt hejdas och tvingas att kasta ut sina obesvarade frågor
mot det ofattbara. Tanken träffar aldrig på en låst dörr som den
förgäves söker öppna, utan den vandrar oberörd genom alla
stängsel och reglade dörrar. Spekulationen känner intet mått. Någon
gräns kan man inte sätta för tanken, ty i detsamma har man
överskridit gränsen. Det är ytterligt meningslöst att påstå, att
vi känna till något som vi inte kunna känna till.

Den andra sidan av världens rationalitet är dess solidaritet.
Allt hänger samman. Var och en spelar en roll för varje annan.
Var och en angår alla, och alla angå var och en. Det finns intet
i världen som är sig självt nog, inga rena privatsaker, ingen
absolut avskildhet. Vad man än tar fasta på, vadhelst man söker
förstå och vadhelst man påstår, det må synas aldrig så enkelt och
obetydligt; man kan inte stanna därvid, utan betraktelsen vidgar
sig med nödvändighet. Det ena griper in i det andra, och intet är
till fullo klart och förstått förrän allt är klart. Intet är vad det
är annat än genom alla andra. I våra dagar har världens
solidaritet särskilt påtagligt trätt i dagen på det sociala området,
då detta genom kommunikationernas och nyhetsförmedlingens
utveckling hastigt krympt samman. Alltings sammanhang har
närgånget trängt sig på och ställt människorna inför vådliga
problem. Den starka nationalismen i nutiden är en av de förtvivlade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:29:24 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1939/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free