- Project Runeberg -  Oscar Levertin. En minnesteckning / Förra delen. Levnad /
105

(1914) [MARC] Author: Werner Söderhjelm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Därinne fingo vi se ett panorama över tyskarnas intåg i Paris,
men man ser icke Paris för triumfbågen står i vägen, sade
före-viserskan . . . Sedan åkte vi vidare genom gamla staden till ett
salupalats i en smal gränd, där frukt, stenkärl, gamla böcker, stövlar
och gammalt löshår såldes och beprisades av ivriga köpmän med
gälla falsetter och djupa basröster; därefter åter in i den eleganta
delen av Hamburg. Det är en lust att se mängden av hus, hållna
i ädel stil med arkader, pelare och pelargångar, solitt, enkelt och
vackert och icke med en sådan mängd påklistrat krimskrams som
på Bolinderska huset uppe i Stockholm, som med sina emblemer,
statyer, urnor och balkonger liknar en samling bric å brac. Kl.
1/2 10 lämna vi den trevliga, fria riksstaden Hamburg för att fara
till Frankfurt och har Hamburg på mig gjort ett synnerligen
angenämt intryck, i trots därav, att jag av Heine insupit åtskilliga
fördomar mot det värda samhället. Ade! Auf Wiedersehen!

Torsdagen den 29 September.

For med nattåg från Hamburg till Frankfurt. Slutade med ölet
och började med Rhenvinet. Jag bodde i Frankfurt på det stor
artade hotellet »Frankfurter Hof». For ifrån hotellet till det
enskilda museum, vari Ariadne av Danecker förevisades. Ariadne
stod i ett särskilt rum, där solljuset dämpades av röda gardiner
och förhängen och gjorde en egendomlig verkan i den besynnerliga
belysningen. Den når upp till antikens höjd, och om något är detta
verk mejslat i »la grande style» (sic). Isynnerhet äro ryggen
och höftlinjerna beundransvärt sköna1. Från Ariadne foro vi till
domen och Römer — den stora sal vari de tyska kejsarna
hyllades. Både kyrkan i sin ärvda, götiska stil med sina kapeller och
altartavlor, målade fönsterrutor och urmodiga bänkar, höga valv,
gångar och bruna biktstolar och Römer med alla porträtter av tyska
kejsare med de ståtligaste deviser inunder förflyttade åskådaren
till medeltiden, men för att kunna sanktera (sic) dem måste man lämna
ur sikte kättarbålen och fanatismen. Vi foro vidare genom die
Judengasse, en trång, stinkande stadsdel, förbi Gutenbergs monu
mentet, där Gutenberg, Fust och Scheffer äro förevigade, förbi
Goethe-statyn, som för mycket låter Geheimerådet framträda på
skaldens bekostnad, samt förbi Schiller-monumentet — en påpälsad,
ointressant Schiller. . . Frankfurt är kanske elegantare och mera
skött än Hamburg, men har alls icke detta stora europeiska snitt,
som i Hamburg överraskar nordbon. — I arkitektoniskt hänseende
kunna intressanta studier göras 1 Frankfurt, två så överväldigande
och så sköna byggnader som Börsen och Operan därstädes ha
väl få tyska städer att erbjuda. I Frankfurt hava sotarna storm och

1 I ett brev skriver L. att D—s »gudomliga Ariadne» är
Frankfurts förnämsta märkvärdighet; Goethes hus namnes icke alls.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:39:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/swlevertin/1/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free