- Project Runeberg -  Oscar Levertin. En minnesteckning / Förra delen. Levnad /
362

(1914) [MARC] Author: Werner Söderhjelm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

genom Viktor Rydbergs frånfälle, »den svenska bildningens
vapensmed, den svenska diktningens patriark». Och en
Själfull analys av Rydbergs andliga personlighet och hans
diktning gav han ett par månader senare i minnesrunan i
Svea. Båda dessä uppsatser bekräfta vad redan citat ur
breven visat, att Levertin med åren alltmer kände sig dragen
till Rydbergs diktning.

Detta dödsfall riktade, såsom förut antytts, Levertins
studier och vetenskapliga arbeten in i en ny fåra. Med
konsthistorien var han ju sedan sin barndom förtrogen, och
särskilt hade han, så gott det ringa materialet hemma tillät,
levat sig in i gammal konst. Under sina utländska färder
studerade han vi sågo det redan under hans första resa
med iver och behållning museerna i de städer som lågo i
hans väg, och både uppsatsen om Briigge och de nyss
nämnda resebreven från Tyskland visa det varma intresse,
han fortfarande hyste för bildande konst. Även i sina
föreläsningar om fransk renässanslitteratur berör han den i
förbigående, och det kan förtjäna antecknas, att han i dem
nämner både Lafrensen och Callot. Men han hade hittills
icke gripit sig an med något specialarbete inom
konsthistoria, och det gällde nu att visa sin skicklighet icke blott
för den eventuella Rydbergska professuren, utan också när
om något år professuren i estetik och litteraturhistoria i
Lund skulle ställas under konkurrens.

Levertin valde sitt ämne ur 1700-talets konst, med
särskild hänsyn till förbindelserna mellan det franska och det
svenska måleriet under denna tid. Ämnet växte upp ur de
studier han redan ägnat förbindelserna mellan fransk och
svensk litteratur under senare delen av århundradet, och
säkert hade hans fader givit honom en god handräckning
vid valet. Framställningen samlade sig kring Niclas
Lafrensen d. y., men den syftade från början mycket vitt, och en
studieresa med Paris såsom förnämsta mål blev därför
oundgängligen nödvändig.

Denna anträddes 1896 om sommaren. Levertin hade
icke varit i Paris sedan han gjort sin bröllopsresa dit. De

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:39:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/swlevertin/1/0368.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free