- Project Runeberg -  Oscar Levertin. En minnesteckning / Senare delen. Författarskap /
435

(1914) [MARC] Author: Werner Söderhjelm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

delvis definitiva inlägg. Vilket värde för svensk
forskning detta det första sammanhängande arbete över en stor
epok av svenskt måleri haft och har, skönjes tydligt i alla
efterföljande arbeten, som behandla närliggande ämnen.

1 nära samband med boken om Lafrensen stå flera
alster av Levertins konsthistoriska skriftställeri. Närmast
de på Ljus’ förlag utkomna små monografierna över
Roslin (1901) och Lundberg (1902), i vilka Levertin i en
populärare form samt med några tillägg och några
uteslutningar använder sin framställning i det stora arbetet. Till
sin karaktär mycket påminnande om detta är uppsatsen
om »Svensk och fransk medaljkonst under 1600-talet» i
Nordisk tidskrift 1903. Den stöder sig på några nyss i
Frankrike utkomna stora arkivpublikationer rörande de
kungliga byggnadsverken, vilka också innehöllo notiser om
andra kronans konstnärliga beställningar och läto se, huru
bland annat konstnärerna från Sverige voro sysselsatta. Det
är en hel rad av utmärkta svenska medaljörer, Meybusch,
Karlsteen, Faltz och Richter, som anlitas för det franska
hovet, och dessas konst karaktäriseras av Levertin i detalj,
åter med en överraskande kännedom om och försänkning i
ämnet och en förmåga att skildra dessa alster, ur vilken
lyser hans förtjusning för »småkonsten». Men tillika ger han
naturligtvis översikter över medaljkonstens utveckling både
i Frankrike och Sverige. Uppsatsen är starkt koncentrerad,
helt och hållet saklig och äger tvivelsutan betydelsen av ett
allvarligt vetenskapligt bidrag, en upplysande inledning till
historien om de svensk-franska relationerna i följande
århundrade.

Emellertid tror jag också att den redan före
Lafrensen-boken (1898 i Nordisk tidskrift) tryckta uppsatsen »Den
italienska barockstilens utveckling, i ljuset av nyare
forskning» (nu i »Utländsk konst») är en avläggare avförstudierna
till denna. Med kännedom om Levertins arbetssätt finner
man det helt naturligt, att han utbredde sig utöver det
närmaste problemet och, eftersom skildringen i alla fall bör-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:39:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/swlevertin/2/0447.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free