- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
64

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gerard Dow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Gerard Dow.


Af honom sjelf.

Menuetten.



Vi inträda i mästaren Gerard Dows atelier i Leyden. Denna erbjuder en beundransvärd
anblick. I motsats till en Rembrandts och Teniers’ verkstäder, där de olika föremålen och redskapen
lågo och stodo rundtomkring i en nästan alltför genialisk oordning, rådde här en ordning och
snygghet, som sträkte sig från det största till det minsta. Möblerna och stafletterna voro pittoreskt
grupperade: med utsöktaste omsorg var den mest passande plats anvisad åt hvarje redskap. De
sinnrikaste försigtighetsmått voro vidtagna, för att från de små, på stafletterna befintliga målningarae,
nästan alltid rena pärlor, afhålla dammet, denna fiende, som lätt före alla andra kunnat fördärfva
de sirliga arbetena. Högst symmetriskt och alldeles i enlighet med sina ljuseffekter voro taflorna
anbragta på de tapetklädda väggarne. De konstrikt virkade fönstergardinernas veck hade en
skicklig hand så utmärkt ordnat, att man på dem kunnat göra studier öfver kläders drapering.

Mästaren sjelf var icke närvarande. Hans med elfenben rikt utsirade mahognistaflett var till
hälften höljd af en duk. På väggen hängde hans präktiga sammetshatt, hans statvärja med ett i
guld och silfver broderadt gehäng och bredvid denna en fiol, hvilken genom sin högst behagliga
form, sin guldlika glans och de egendomligt utskurna aff hålen visade sig vara ett af de där berömda
instrumenterna, som utgått ur italienaren Amatis verkstad i Cremona. Gerard Dow, en af de
yppersta målare, var nämligen äfven en mästare i att spela fiol, hvilket instrument, i anseende till
sin svårhandterlighet, den tiden icke fullkomligt med sina himmelska toner kunnat uttränga Viola
di Gamba och den allvarsamma teorben.

Utom mästarens staflett funnos ännu två andra i ateliern. Framför hvar och en af desamma
satt en ung man och målade. Dessa båda ynglingar voro Dows talangfulla lärjungar: Franz van
Mieris och Gabriel Metzu.

Gabriel Metzu hade en vacker figur och ett tämligen långt, ytterst fryntligt ansigte,
omgifvet af präktiga lockar. Han hade sin uppmärksamhet oafvändt riktad på arbetet och tyktes
hafva för afsigt att före skymningens annalkande inbrott fullborda sin nästan färdiga målning;
Metzu var mycket snygt klädd, han hade användt samma omsorg på sin toalett, som han efter
mästarens föredöme egnade åt sina taflor.

Franz van Mieris däremot såg tämligen oordentlig ut. Af det stadiga lugnet i Gabriel Metzus
drag fans hos honom ej ett spår. Hans vackra ögon blickade ostadigt och lidelsefullt; han for med
handen i sitt yfviga hår, liksom plågades han af något inre qval; han målade blott några minuter,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free