- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
20

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tizian

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Tizian.



Pieve di Cadore är en liten stad i de östliga alperna, med högt läge mellan skogspartier
i Piaveflodens dal ofvanför den väg, som för till Treviso, och icke långt ifrån tyska gränsen. Här
föddes Tizian, den mästare, i hvilken Venedigs målarkonst nådde sin höjdpunkt. Hans familjenamn
var Vecellio, han härstammade från en. i födelsestaden ansedd slägt, men såsom fallet är med
Italiens öfriga stora konstnärer, t. ex. Rafael och Michelangelo, var det förnamnet, som anförtroddes
åt samtiden och sedan fortfor att ljuda genom århundraden. Tizian Vecellio föddes 1477. Redan
i sitt tionde år kom gossen till Venedig, där hans onkel bodde, och snart därefter sattes han i lära
hos en målare; men Giovanni Bellinis atelier tycks hafva varit den tredje, hvari han fått
undervisning. Denne store mästare har han att tacka för det väsentliga i sin utbildning, och när Vasari
omtalar ett af Tizians tidigare arbeten, ett porträtt af en adelsman af familjen Barbarigo, på hvilket
livarje hårstrå och hvarje punkt på atlasjackan voro så fint målade, att man skulle kunnat räkna
dem, så bevisar detta, att han i början äfven i fullständiga arbeten vinnlade sig om denna
noggrannt utförande, på det enskilda ingående äldre teknik. Emellertid hade Giorgione uppträdt,
jämnårig med Tizian och äfvenledes elev af Bellini. Dennes nya uppfattning gjorde på Tizian ett
sådant intryck, att han började ordentligt imitera honom. Då Durer var i Venedig, tycks han ännu
icke hafra spårat mycket af denna yngre riktnings tillvaro, men strax därpå trängde den segerrikt
igenom, ja den andre i ordningen, som slog in på densamma, har till och ined öfverflyglat den
förste. 1507 fick Tizian på Barbarigos förord i uppdrag, att måla den andra fasaden på tyskarnes
börs, hvars ena fasad Giorgione hade målat. Det sätt, på hvilket medtäflaren uppträdde, den
framgång han vann på en väg, som Giorgione sjelf banat, uppväckte hos denne en djup förtrytelse,
men täflingskampen fick ett sorgligt slut. Ett par år senare inträffade Giorgiones tidiga frånfälle,
och nu egde Venedig ingen målare, som kunde bibehålla ett rum bredvid Tizian. Han fick i
uppdrag att måla en stor tafla i Dogens palats och redan 1513 tilldelades honom expektansbref på
"Sanserian", mäklarsysslan vid tyska börsen, en inbringande hederspost, som rådet vanligen skaffade
åt den bästa målaren. Tre år senare, efter Bellinis död, trädde Tizian i åtnjutande däraf.

Hans monumentala arbeten från denna tidiga period i Venedig hafva gått förlorade, så väl som
lians freskomålningar i Vicenza. För oss erbjuda några stycken, som Tizian 1514 till 1516 målade
åt hertig Alfons I af Ferrara, en hållpunkt för bedömandet af hans omfångsrika förmåga strax efter
hans första segerrika uppträdande. Ett litet kabinett på slottet i Ferrara utsmyckades med 4
mytologiska målningar. Den första, påbegynt af den gamle Bellini, befinner sig nu på ett aflägset
landt-gods tillhörigt hertigen af Northumberland, två andra, en venusfest och en backanal, i Madrids

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free