- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
35

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Michelagniolo Buonarotti

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Michelagniolo Buonarotti.



I forna dagar var det ganska vanligt, att en konstnär på samma g ling var målare,
bildhuggare och arkitekt, och den konstnär, med hvilken vi nu ämna sysselsätta oss, framstår såsom ett
lysande exempel på den allrastörsta förmåga i hvar och en af dessa tre konstgrenar. Kupolen på
S:t Peterskyrkan, målningarne i Sixtinska kapellet och Moses i kyrkan S. Pietro in vincoli i Rom
äro jämte många andra af Michelagniolos arbeten bevis pä det underbara snille, som besjälade denne
man. Man vet icke, i hvilket af dessa tre fack man skall anse honom störst; han är oöfverträfflig
i dem alla; och i hela den långa raden af stora konstnärer från första hälften af 16:de århundradet
reser han sig som det väldiga Mont-Blanc bland alperna, under det Rafael — för att fullfölja
liknelsen — står vid hans sida som det älskliga, lika upphöjda, men mera fina och eleganta
Monte-Rosa.

Michelagniolo (eller Michelangelo, som han mindre riktigt benämnes) föddes år 1474 af
borgerliga föräldrar i Florens. En stenhuggares hustru blef hans amma, och Michelagniolo plägade
senare skämtande säga, att det icke var så underligt, att han hade så stor lust för
bildhuggare-konsten; han hade ju insupit den med dimjölken. Han började rita, så snart han kunde bruka
händerna; på väggarne i hans ammas hus ute på landet och i hans föräldrars boning i Florens visade
man ännu i förre århundradet talrika prof på hans första konstförsök. Hans fader och dennes bröder
voro stolta män, de ville, att Michelagniolo skulle blifva köpman, det var mera förnämt än att vara
målare; men gossen hade också en vilja, och den gick just ut på att blifva konstnär. Inga
föreställningar hjälpte; till sist vankades det prygel, men Michel var ståndaktig, och slutet blef, att
hans far 1488 uppgjorde ett kontrakt med målaren Domenico Ghirlandajo, som förband sig att taga
sonen i lära pä tre år och under den tiden bibringa honom alla de kunskaper han förmådde.

Domenico Ghirlandajo (1449—1495) var en högst utmärkt konstnär och värdig efterföljare
af Masaccio, hvars stil han ytterligare fullkomnade. Under denne mästares ledning gjorde
Michelagniolo jätteframsteg, och efter någon tids förlopp tecknade och målade han så förträffligt, att han
icke allenast vakte sina medlärjungars utan äfven — efter hvad man berättar — sin lärares
afund-Ghirlandajo gaf stundom sina elever några af sina studieteckningar att kopiera, och Michel, som
upptäkte fel i dessa teckningar, rättade med tjocka pennstreck sin mästares linier. Denne kunde
väl icke på konstens vägnar säga något däremot, men det blef honom till slut så svårt, att han,
innan den bestämda lärotiden var tilländalupen, sökte blifva qvitt denna elev, som så hastigt växt
honom öfver hufvudet. Michelagniolo hade ingenting däremot, utan lemnade Ghirlandajos hus.

En lycklig händelse förde honom därefter tillsammans med Lorenzo Medici, som då hade
regeringstömmarne i händerna, och af honom blef han på allt sätt understödd, så att han utan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free