- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
48

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Adriaen van Ostade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Adriaen van Ostade.



De förut gängse uppgifterna om denne egendomlige och originelle mästares
lefnadsomständigheter äro i nyare tider befunna faktiskt oriktiga och hafva ersats genom mera sanna, om ock
ofullständiga underrättelser. Vanligen finner man uppgifvet, att hanskulle varit född i Lubeck 1610 och dött i
Amsterdam 1685. Båda årtalen tyckas vara riktiga; men hans födelse så väl som hans död timade
i Haarlem. Denne hufvudmästare för den holländska skolan var alltså äfven en infödd holländare.

År 1636 nämnes Ostade redan såsom medlem af staden Haarlems borgaremilis. Den 26
Juli 1638 gifte han sig med Machtelgen Pietersen, som dock ganska snart frånryktes honom genom
döden. Han gifte sig sedan för andra gången, när och med hvem, veta vi icke. Men äfven denna
maka förlorade han: hon dog 1666.

Ostade hörde naturligtvis äfven till Haarlems målaregille; och mellan åren 1647 och 1662
satt han flere gånger i dess direktion. År 1662 var han dekan för detsamma. Hvad som
förljudes eller kan förmodas i afseende på hans yttre vilkor tyder på en ganska gynnsam ställning. I
betraktande af mästarens stora produktivitet — af hans målningar lära ännu långt öfver 400 vara
påvisliga — tyks också ett sådant resultat vara ganska begripligt.

I sin konstnärliga karakter och utveckling är Adriaen van Ostade en af de intressantaste
mästare. Han har föga sinne för form och behagfull rörelse, ja han drifver stundom ett verkligt
afguderi med det fula. Men i de af honom med förkärlek omfattade kretsarnes lif — han målar
nästan uteslutande de lägre klassernas fröjder och sorger — förstår han att uppspana en poetisk
och i synnerhet en pittoresk sida. Hans uppfattning är godlynt; han karakteriserar med stor
skärpa och finhet, och en uppfriskande humor råder i hans taflor. Därjämte är han ett mera
regelbundet geni än Brouwer; han afrunda* mera sina framställningar, han skapar afslutade verk, icke
blott genialiskt skisserade antydningar. Såsom det väsentligaste medlet för hans pittoreska verkan
tjänar honom ett oöfverträffligt ljusdunkel, hvari han står sin stora förebild Rembrandt ganska nära.
Utöfver hans trånga krets sviker honom förmågan att slå an; men på sitt egentliga område är han
stor, ja ojämförlig. Likväl äro hans särskilda målningar ganska olika i värde, och i honom
afspeglar sig i alla faser den holländska konstens upp- och nedåtgående under loppet af ett halft sekel och
därutöfver — ty så långt sträcker sig hans skapande verksamhet.

Hans produktion under det första decenniet af hans konstverksamhet, alldeles förbisedd ända
till senaste tider, är nu uppvisad i daterade målningar från 1630 till 1639 samt har genom
odaterade, men beslägtade taflor till betydligt antal — man räknar ungefär 30 — befunnits äfven i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free