- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
49

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Adriaen van Ostade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uti qvantitativt afseende ganska ansenlig*. Han står vid denna tid under inflytelse af den store
Haarlem-mästaren Frans Hals, som banat och visat vägen åt så mången af de holländska
konst-heroerna. Så väl uppfattning som behandling ställa alstren från denna period med skarpt markerad
egendomlighet gentemot hans senare skapelser. I stället för godlyntheten herskar här mera en viss
kärnfriskhet: scenerna äro mera lifliga, uppslupna, rörliga, och for den allmännare bilden ur lifvet
träder den längre fram med förkärlek odlade individuella karakteristisken i bakgrunden. Från det
tvungna maneret under de första åren befriar han sig snart och målar med fri och lätt pänsel, i en
sval och klar, alltmera ljusnande färgton; och egendomligt nog förmärkes redan tidigt hos honom
på ett sjelfständigt sätt sträfvandet efter ljusdunkel, något som annars är främmande för den
haer-lemska skolan. Detta förberedde honom redan på det genomgripande inflytande, hvilket en större
mästare, den störste i hela seklet, skulle utöfva på honom, nämligen Eembrandt, gentemot hvilken
icke ens Hals kunde bibehålla sin egendomlighet oförändrad.

Eedan 1G38 börjar detta inflytande att göra sig gällande. Rembrandts sätt att uppfatta och
framställa de bibliska ämnena var så nytt men tillika så öfverväldigande för hans samtida, att flera
framstående representanter af andra fack upptogo både Rembrandts konstnärliga stil och hans bibliska
ämnen. Att i det nya uppfattningssättet utan förfång för det historiska och religiösa innnehållet
gestalta dessa i deras traditionella storhet och helgd, det blef visserligen så godt som uteslutande
Rembrandt sjelf förbehållet. Äfven Ostade kunde icke undgå att neddraga ämnet. Men för det
nya, pittoreska momentet, för Rembrandts underbara klärobskyr visade han sig i högsta grad
mottaglig och skicklig, och snart öfverflyttade han alldeles sjelfständigt den nyinlärda stilen på sina
älsklingsämnen.

Under den följande tiden uppnådde han en allt större fullhet och mättning i färgtonen, tills
äfven han fick röna verkan af den tillbaka gåendets lag, hvilken låter de flesta målare mot slutet af
deras lif och verksamhet öfvergå till kallare och hårdare maner. Han följde med den redan rätt
märkbart nedåtgående strömningen i den holländska konsten, hvilken i hans styrkas dagar — icke
minst med och genom honom — stått på sin högsta höjd, men sedan öfverskridit den.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free