- Project Runeberg -  Nord i Tåkeheimen /
324

(1911) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ss. 273. 279]. Svarende til at Irernes sidfolk, særlig kvinderne, tænkes hvite, er det
kanske at de norrøne alver tænkes lyse (jfr. lysalver), eller endog hvite. Alvemøen
eller elvmøen i Sverige er smækker som en lilje og hvit som sne, og ellefolk i Danmark
kan også være snehvite (jfr. også at alver betegnes som hvite nymfer, albæ nymphæ).

Det synes naturlig at disse forestillinger — om den hvite farve
som særlig skjøn, og mest anvendt om sidfolket eller alvene, om
dåpsdragten, og om hellige mænd og eneboer som hvite — har ført
til et navn som, i likhet med de Sterke Mænds 0 i Navigatio, måtte
bli de Hvite Mænds Land (eller kanske oprindelig de Hvite
Menneskers Land) for sagnlandet vest i havet, hvor Are Mårsson blev
døpt, men som han ikke kunde forlate igjen, og hvor sproget efter
Eyrbyggja saga lignet irsk. Dette biir altså netop “Anakhoretenes
‘0”. Landet kan være opståt ved et møte av forestillinger fra den
religiøse verden cg fra den profane; det er oprindelige forestillinger
fra den sidste som er blit kristianisert. En rolle har vel også de
hvite klær spilt, som forbandtes med den anden verden, og som blev
de kristnes himmelske klædebon. Hos Platon kommer en hvitklædt
kvinde (d. e. fra den anden verden) til Sokrates i drømmen og
forkynder ham at om tre dager skal han gå bort. Under forklaringen
på bjerget skinte Jesus’s “ansigt som solen, men hans klær blev
•hvite som lyset” [Matt. XVII, 2] eller de “blev skinnende, meget
‘hvite som sne [Mark. IX, 3], Ut fra denne kristelige forestilling har
dannet sig billedet av det hinsidige som et fagert skinnende land
som i den vældige visicnsliteratur, og således også i
Floamanna-saga [Grønl. hist. Mind. II, s. 103] hvor Torgils’s kone Torey ser i
en drøm en “fager bygd med skinnende mænd” (menn bjarta), og
Torgils tyder det som at det mener “en anden verden” hvor hun
“har godt i vente” og “hellige mænd skulde hjælpe hende.”

Muligens kan nogen av forestillingene forbundet med
Hvitra-manna-land desuten ha sammenhæng med gamle keltiske
fortællinger som i oldtiden også blev forbundet med Kassiteriderne (i det
keltiske Bretagne); ialfald er det en merkelig likhet mellem omtalen
i Eirik Raude’s saga av mændene som gik i hvite klær, bar stænger
fremfor sig og ropte høit (se s. 251), og Strabo’s skildring (se
ovenfor s. 21) av mændene på Kassiteriderne i sorte kapper med kjortler
rækkende til føttene, og som vandrer omkring med stokker, lik
strafgudinderne i sørgespillene. At Strabo ser likheten med
Eumeniderne (= Furierne, strafgudinderne), og derfor gjør mændene sorte,
mens den nordiske forfatter har de kristne forestillinger og i
overensstemmelse med navnet Hvitramanna-land gir dem hvite klær,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/takeheimen/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free