- Project Runeberg -  Runornas talmystik och dess antika förebild /
115

(1927) [MARC] Author: Sigurd Agrell - Tema: Runic inscriptions
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

galderstrof bestående av jämnt 18 ord (jfr nedan § 43, 2). Sannolikt har Oden enligt Eddaskaldens förmodan i den döde Balders öra inviskat en galder, ävenledes bestående av 18 ord, som på något sätt syftat till åstadkommande av hämnd för det skedda eller framtida upphävande av Balders fångenskap hos Hel[1].

41. Bland Eddadikterna finnes ytterligare ett parti, som handlar om galderkunskap, Grógaldr, »Groas trollsånger». En son besöker sin moders grav för att få ett meddelande från henne. Stående på en jordfast sten, sjunger den döda för sonen 11 strofer, av vilka de 9 första alldeles som Odens 18 »galdrar» visa sig vara en uppräkning av olika slag av trollsånger, ordnade såsom »den första», »den andra» o. s. v. Dessa nio strofer ha ett innehåll, som i stort sett är en rätt nära parallell till de 9 första stroferna i Lióðatal. Stroferna 4 och 5 ha dock i Grógaldr råkat bliva omkastade, uppenbarligen beroende därpå, att de haft samma slag av allitteration i begynnelseraden: fiórða ... fiǫturr och fimta ... fiándr. Dessa nio strofer, som troligtvis tillhöra en senare tid än Lióðatal[2], ha knappast samma värde som vittnesbörd om galdrarnas talmystik som de strofer, vi i det föregående behandlat, men erbjuda dock åtskilligt av intresse. En analys av deras innehåll kan därför ej gärna undvaras i vår utredning. De 9 talmystiska stroferna lyda med översättning[3]:

1.

Þann gel ek þér fyrstan,         er kveða fiǫlnýtan
        — þann gól Rindr
[4] Rani —:
at þú af ǫxl skiótir,         þvi er þér atalt þikkir:
        siálfr leið þú siálfan þik.


»Den första, jag sjunger,         är full av hjälpkraft.
        Den sången sjöng Rind för sin son.
Allt tryckande svårt         den tar från din skuldra,
        att själv du må leda dig själv.»


[1] Jag anser en dylik tolkning sannolikare, än att Odens viskning skulle vara en reflex av ett bruk att viska den döde något i örat för att hindra honom att gå igen (jfr Rosén, Om dödsrike och dödsbruk i fornnordisk religion, s. 110 ff.). I varje fall torde diktaren av Vafþrúðnismál ha varit främmande för en dylik mening.
[2] Dikten har en mera »efterklassisk karaktär» och finnes icke i någon gammal handskrift (jfr Erik Noreen, Den norsk-isländska poesien, s. 75). I strof 13 (= 8:de talmystiska strofen) talas om kristin dauð kona.
[3] Text och tolkning från samma källor som ovan (jfr s. 104, not 1).
[4] Neckel har Rindi, handskriftsläsarten Rindr ger bättre mening.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:57:38 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/talmystik/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free