- Project Runeberg -  Runornas talmystik och dess antika förebild /
178

(1927) [MARC] Author: Sigurd Agrell - Tema: Runic inscriptions
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fråga om en magisk dikt, syns det mig böra tagas under övervägande, om icke hā- syftar på guden Oden (märk: 9 + 9 = 18, Odens tal). En av dennes benämningar i den fornisländska mytologien är ju Hár (< *hawaʀ) ’den höge’ (jfr Gylfaginning 27). Den fyrradiga runstrofen skulle i så fall kunna tolkas på följande sätt:

»Åt nio söner av Hár,
åt nio gäster hos Hár
gav Hathuwolf äring,
Hariwolf städse äring.»

Med »söner av Hár (Oden)» skulle i detta sammanhang avses »män av furstlig börd» och med »gäster hos Hár», att dessa nio män »gått till Oden», d. v. s. avlidit och nu vistades i Valhall. Man skulle kunna tänka sig, att de efterlevande genom att åberopa den magiska hjälp, tvenne avlidna sakralt framstående konungar lämnat deras ättefäder, sökt skaffa sig god äring genom resande av en runsten, där denna förgångna välmaktstid hugfästes[1]. Jag understryker emellertid än en gång, att jag betraktar denna tolkning endast såsom en preliminär konjektur. Jag håller det icke för uteslutet, att en bättre tydning kan bli funnen, eller att en redan framställd åsikt törhända kan på fler punkter än min egen ha träffat det rätta. Ivar Lindquists tolkning av de båda första versraderna såsom:

ȁt nybyggarna,
åt nykomlingarna»

ger otvivelaktigt en mindre dunkel mening än den tydning jag lämnat[2]. Förutsättningen för Lindquists uppfattning av Stentoftensinskriftens tillkomst är emellertid en folkvandringshypotes, som blott en filologiskt skolad historiker, specialiserad på tidsperioden i fråga har förutsättningar att klart bedöma. Att Lindquists

[1] Detta i närmaste anslutning till Lindquist, som a. a., s. 171, antar, att runstenen är rest för att frambesvärja lycka med årsväxten i en tid av missväxt. Att stenen, såsom Lindquist antagit, rests av Hathuwolf för att hugfästa egen och en avliden medkonungs äringslycka, kan måhända även vara fallet. Enligt min tolkning har i varje fall den före Hathuwolf avlidne Hariwolf haft den större äringslyckan (jfr e ᴀr).
[2] Ha vi att göra med en magisk dikt, kan emellertid en viss dunkelhet och ordkarghet snarare vara ett criterium veri än motsatsen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:57:38 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/talmystik/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free