- Project Runeberg -  Runornas talmystik och dess antika förebild /
185

(1927) [MARC] Author: Sigurd Agrell - Tema: Runic inscriptions
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

templen måste avlägga sina yllemantlar och träda in i helgedomen blott klädda i linnerockar[1]. Ammianus Marcellinus berättar om en högförräderiprocess under kejsar Valens’ regering år 371 e. Kr., som fördes mot tvenne romare, vilka genom trolldom sökt utröna den kommande kejsarens namn, och meddelar vissa för studiet av magien intressanta detaljer, varav det framgår, att de båda herrarna vid begagnandet av ett spådomsinstrument, där alfabetets 24 tecken funnos inristade, haft heliga kvistar i händerna och varit klädda i linnekläder[2]. I norden var linet helgat åt Frigg, och linfrön ha ansetts som ett osvikligt medel mot spöken[3]. Lika urgammal och betydande är lökens roll inom religion och mystik. I en fornbabylonisk besvärjelse omnämnes avskalandet av en lök blad för blad som en sakral handling[4]. Plutarchos berättar i sin skrift »De Iside» om Mazdas dyrkare, alltså Mithra-religionens nära anförvanter, att de övade trolldom genom att i en mortel sönderstöta en slags lök under åkallan av Hades (Ahriman) och mörkret[5]. Den fornnordiska litteraturen ger också flera belägg på lökens magiska användning[6]. Ännu i sen tid har löken spelat en roll såsom apotropeiskt medel i europeisk folktro. Grimm[7] berättar, att det bland den serbiska allmogen varit ett vanligt bruk att smörja bröst och axlar med lök (»Knoblauch») för att skydda sig mot häxor. Tron på lökens skyddande makt mot demoner, trolldom och den onda blicken är för övrigt spridd i hela Europa[8]. Magnus Olsens förmodan, att lökens magiska betydelse på nordiskt område skulle ha varit av speciellt erotisk art, synes mig icke kunna ledas i bevis[9]. Även i norden torde lök liksom lin ha varit ett magiskt skyddsmedel över huvud taget. — Skrev man


[1] Jfr Lindskogs översättning, del 1, s. 120 och s. 136.
[2] Jfr härom Martin P:n Nilsson, Den romerska kejsartiden 2, s. 422, och Dornseiff, Das Alphabet, s. 154.
[3] Jfr Henriksson, Växterna i de gamlas föreställningar, seder och bruk, s. 84 och s. 88.
[4] Jfr Främmande religionsurkunder 3, s. 176.
[5] Jfr Cumont, Die orientalischen Religionen, s. 225.
[6] T. ex. Sigrdrífomál i Eddan och kap. 8 i Volsungasagan.
[7] Deutsche Mythologie3, s. 1031 (efter Vuk).
[8] Jfr Scheftelowitz, Die altpersische Religion und das Judentum, s. 83, och Gessmann, Die Pflanze im Zauberglauben, s. 53.
[9] Jfr Linderholm, Nordisk magi, Sv. landsmålen, 1918, s. 81 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:57:38 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/talmystik/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free