Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
älskade son, i vilken jag har funnit behag» och
som lärjungarna nu genom Petri mun hade bekänt,
skulle spridas ut söm ett uppseendeväckande rykte :
»Därefter förbjöd han lärjungarna att för någon
säga att han var Messias.»
Omedelbart därefter vidtager vår högmässotext,
som lyder i Herrans nämn sålunda i
»Från den tiden begynte Jesus förklara för sina
lärjungar, att han måste gå till Jerusalem och lida
mycket av de äldste och översteprästerna och de
skriftlärde, och att häri skulle bliva dödad, men
att han på tredje dagen skulle uppstå igen. Då tog
Petrus honom avsides och begynte ivrigt motsäga
honom och sade: ’Bevara dig Gud, Herre!
Ingalunda får detta vederfaras dig/ Men han vände
sig om och sade till Petrus: 5Gå bort, Satan, och stå
mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty
dina tankar äro icke Guds tankar, utan
människo-tankar’.» (Matt. 16: 21—23).
Frestelsen tillhör varje människoliv. Den drager
och lockar till det som är orätt och synd. I
berättelserna om Jesu frestelser lära vi oss tre ting.
I
Frestelsen sammanhänger med kallet, en
människas anlag och levnadsställning. Vart levnads-
m
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>