Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
den enskilde för sina salighetsbehov efter förtjänst
andel av dessa kyrkans förråd, ymnigt eller njuggt,
i magisk eller i mer andlig form. I krass
tillämpning härav såldes avlatsnåden kontant och
utsträcktes från att fritaga endast från kyrkans
straffåtgärder att gälla även Guds straff här och
hinsides.
I England, Frankrike, där kyrkans rening och
befrielsen från Roms tyranni över själar och
penningar syntes vara bäst förberedd, i Böhmen,
Tyskland och annorstädes påyrkades allt allmännare
biblisk och evangelisk reform. Luthers väldiga
stämma gav ny kraft åt de mångfaldiga
reformkraven. Men egentliga hindret för hans själs frid låg
i verkhelighetens översta synpunkt. Ett slikt
gudsumgänge kunde han icke lida. Snart efter tesernas
år skrev han: »Jag skulle önska, att ordet förtjänst
icke kommit in i Skriften, ty det missbrukas och
medför den falska övertygelsen, att människan har
förtjänst.»
II. Mystik.
Det fanns själar, som nått fram till Gud, förbi
den öppna eller förstuckna moralismen. De levde
icke på sin rättfärdighet eller på förvärvad och
skänkt förtjänst, utan på att smaka det gudomliga.
Mystiken hade övervunnit religionen och flyttat in
133
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>