- Project Runeberg -  Tal och skrifter / 6. Jesu bergspredikan och vår tid /
58

Author: Nathan Söderblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bergspredikans värde - I Bergspredikans omtydning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sanningen, allt vad han har sagt, måste vara sant
och antagligt. Undersats: föreskrifterna i
bergspredikan äro icke antagliga, utan fastmer besynnerliga
och anstötliga i sin absolutistiska form. Slutsats:
De kunna icke av Jesus vara menade på detta sätt.[1]
Från ett sådant betraktelsesätt kan jag heller icke
fullkomligt fritaga Wendt, då han i sin
framställning av Jesu lära skriver om den metod, han
konstaterar hos Jesus: största möjliga tydlighet medels
största möjliga korthet: »För ett stort antal
enskilda omdömen och fordringar av Jesus, som i första
hand förefalla oss mycket skarpa och besynnerliga
(schroff und befremdlich), finner man genom
kännedomen om denna Jesu lärometod en säker och
tillfredsställande förklaring, under det att man
eljest står tveksam, om man skall hålla Jesu
yttranden för överspända och opraktiska, eller om man
skall förmildra deras anstötlighet medels bildlik
tydning». Utan fråga har Wendt i många fall rätt
med denna sin iakttagelse. Men han för den för
långt. Jesu lära är i själva verket mer »schroff und
befremdlich» än han vill medgiva.

Idén, att allt vad Jesus har gjort och sagt, måste
begripas och rättfärdigas av oss, som sålunda utan


[1] Den diskussion, som följde efter mitt i förordet omnämnda
föredrag i la Société de théologie, befästade mig i min
övertygelse om allmänheten av denna dogmatism. Både från höger,
Labeille, och från vänster, Et. Coquerel, gjordes nämligen
gällande alldeles samma tankegång såsom kan ses av sällskapets
protokoll: Icke kan Jesus hava menat, vad han har sagt, det blir
ju orimligt. Han framställde ett allmänt kärleksbud och inga
särskilda föreskrifter.

Däremot behagade prof. Ménégoz i motsats mot denna
tankegång uttala sitt gillande av metoden att, bära vart det vill, först
skrupulöst noga taga reda på, vad Jesus verkligen har sagt.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:56:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/talos/6/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free