- Project Runeberg -  Tal och skrifter / 6. Jesu bergspredikan och vår tid /
65

Author: Nathan Söderblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bergspredikans värde - II Förkastandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Renouvier i en märklig studie över Jesu lära i
1’Année philosophique för år 1893. Han har riktigt
insett, att urkristendomen är helt behärskad av
tanken på den kommande världen, och att Jesus
ingalunda är »en det sociala framåtskridandets apostel».
»Världens snart förestående slut jämte det väl
grundade förutseende, Jesus hade av sitt dödsstraff
och av de förföljelser, hans lärjungar hade att
vänta sig, giver oss den tillfredsställande, ja, den enda
tillfredsställande förklaringen av det absoluta offer
han krävde av alla sina efterföljare, som borde
bära korset, och i synnerhet av den sedlighet,
bestående av fullkomlig kärlek och i att icke göra
motstånd mot det onda, som förkunnas i
bergspredikan.» — »I stället för att användas av ett samfund,
som skall fortvara, äro föreskrifterna i
bergspredikan avsedda att verkställa det slutliga urvalet av
de utvalda i ett samfund, som skall gå under.»

Det är intressant att iakttaga, att denne franske
filosof har insett Guds rikes eskatologiska
karaktär utan varje beroende av den tyska teologiska
vetenskapen, och att han erkänner, att »vi icke kunna
underlåta att taga efter orden den ytterligaste av
Jesu sedliga fordringar, den som förbjuder
självförsvar». I motsats mot den världsbejakande
kulturreligion, som den moderna teologin i vissa sina
yttringar synes vilja sätta i kristendomens ställe,
menar Renouvier, att »kulturen som sådan är
främmande för kristendomen... En domstol t. ex. kan
icke vara en kristen inrättning». Riktigt har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:56:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/talos/6/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free