- Project Runeberg -  Tal och skrifter / 6. Jesu bergspredikan och vår tid /
73

Author: Nathan Söderblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bergspredikans värde - II Förkastandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

egenskaper, som vi nyss behandlat är varken dess enda
eller dess viktigaste drag.[1]

I logisk motsägelse mot Jesu förkunnelse, att
Guds rike är nära, känner evangelium även ett
närvarande gudsrike.

En dag sporde Jesus lärjungarne Matt. 16: 13:
Vem säga människorna mig vara? Då sade de:
Somliga Johannes Döparen, andra Elias, andra
Jeremias eller en profet. Jesus frågade åter: Men vem
sägen I mig vara? Petrus svarade: Du är Kristus,
den levande Gudens son. Jesus bekräftade Petri
svar och härledde det från gudomlig upplysning.
Hade Jesus endast förkunnat gudsriket såsom ett
kommande, hade människornas omdöme varit
riktigt: han är en profet. Nu visste han, att han själv
var Messias, och att gudsriket sålunda var
närvarande. Det fjärde evangeliet, som på den av Delff,
S. A. Fries,[2] Bousset och Harnack anvisade vägen
börjat få sitt hedersrum i den kritiska
forskningen om Jesu liv och person, har djupare inträngt i
denna hemlighet än synoptikerna. Johannes är det
som meddelar Jesu svar till Pilatus: »Mitt rike är
icke av denna världen», själva huvudstället om


[1] Väntan på det kommande riket var ingenting egendomligt
för Jesus. På en sådan väntan avlägger den judiska apokalyptiska
litteraturen många vittnesbörd. Men märkligt är att iakttaga
skillnaden mellan de villkor, apokalyptiken uppställer för delaktighet
i det kommande riket, och den nya rättfärdighet, som i Jesu
rikspredikan blir det allt behärskande draget. Man jämföre t. ex.
med Jesu krav i bergspredikan de betingelser, som i Psalmi
Salomonis uppställas för att tillhöra det kommande riket. De äro
judisk härkomst och renhet, det är, iakttagande av renhetsbuden;
vidare avhållsamhet från synder, begågna i okunnighet 18: 5, samt
fattigdom och lidande. En pietistisk, utvärtes moral med föga
stränghet.


[2] Se Det fjärde evangeliet och hebreerevangeliet Stockholm 1898.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:56:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/talos/6/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free