Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bergspredikans värde - VI Jesu tolkning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
författning.» Ja, vi kunna ej frånkänna densamma ett
relativt sedligt värde på sin tid.[1]
För staten föreligger här en oavvislig fordran att
söka en utväg till att freda och icke våldföra sig
på sådana samveten, som vi här åsyfta, åtminstone
för de stater, som göra anspråk på att äga
förbindelse med och vördnad för kristendomens tankar.
Dylika åtgärder äro nödvändiga, tills den tid
kommer, då staten i hithörande stycken icke behöver
uppställa fordringar på edgång och dylikt, som
kunna såra av bergspredikan bundna samveten. Detta
bör icke vara svårare än det på sin tid var för den
romerska staten att tolerera vägran av kejsarkult.[2]
Mennoniterna, som neka att göra krigstjänst,
användas i Ryssland till civila arbeten. Svårt är
naturligtvis att alltid skilja mellan fall av verklig
samvetsnöd och feg undanflykt undan ett tungt
åliggande. Men skillnaden finnes. Hos oss är det
numera sörjt för att samvetsömme värnpliktige
användas till annat arbete än vapenövning. — (När
jag år 1930 genomläser detta, måste jag i detta
sammanhang omnämna Fabian Månssons geniala
förslag: att varje svensk man borde göra fosterländsk
värnplikt ett år med att bryta bygd, dika, torrlägga
skogsmark.) —
Den dualism i en kristens liv, varom här är fråga,
måste stå som en ständig anklagelse mot
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>