- Project Runeberg -  Tal och skrifter / 6. Jesu bergspredikan och vår tid /
162

Author: Nathan Söderblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bergspredikans värde - IX Stå icke emot den, som är ond

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

besjunger, som l’Avocat du diable hånar och
Nietzsche rasar emot. För Renan är Frans den
fullkomligaste kristne efter Jesu dagar. Därvid får icke
glömmas, att Renans Jesus är formad efter Frans’
bild och omgjord till en rörande, vek och tjusande
Kristus efter tvivelaktig smak. För Renan och
många med honom är evangeliet »un doux rêve du
charmant docteur», (en skön dröm av den älsklige
läraren». Synglaset har bedragit Renan och gör det
med mängden ännu i dag. — Även om den inom
kristendomen gängse sinnesförfattningen, varom vi
här tala, fått sitt klassiska uttryck i
fransiskaneridealet, må vi därför icke tro, att den helige Frans
och hans efterföljare kunna göras ensamma
ansvariga för den omformning av det äkta kristna
idealet, som uppenbarar sig däri. Förändringen av Jesu
fromhet till det senare hävdvunna kristliga idealet
är mycket gammal. Vittnar icke redan
bergspredikans text därom, i det att det grekiska ordet »utan
grund» bortfallit ur förbudet mot den grundlösa
vreden Matt. 5:22 så allmänt, att även den
moderna textkritiken sett sig föranlåten att utdöma det.

Gentemot en sådan uppfattning är det av största
vikt att framhålla, att orden »stå ej emot den som
är ond» uttalades av samma mun, som emot allt
det sedligt onda i världen, emot människornas
ondska, skrymteri, högmod och maktlystnad har
uttalat de mest ljungande strafford,[1] som hörts på vår


[1] Vindicatio orta ex animi quodam livore contra peccantem
illicita est; non autem si procedat ex caritate. Thomas, Summa II,
II Quæstio CVIII, I.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:56:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/talos/6/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free