Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bergspredikans värde - IX Stå icke emot den, som är ond
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
och äger till släktets uppfostran. Endast
bekantskapen med halvt barbariska rättsseder och
frändskapen med en del av; det ryska sektväsendet, som med
allt sitt religiösa och sedliga allvar fullständigt
saknar förmåga av historisk betraktelse, kan för oss
fullt förklara den oförmåga Tolstoy har att
uppskatta rättssamhällets välsignelse. Sin ovillkorliga
förkastelsedpm av allt vad överhet och
samhällsordning heter, har den ryske profeten framför allt
uttalat i sitt 1893 daterade arbete »Le salut est en
vous», där han utförligast utvecklar sina teorier på
grundvalen av läran att »icke stå emot det onda».
Luther och Tolstoy återgiva båda två
bergspredikans uttryck oriktigt, då de översätta »det onda» i
stället för »den onde». Stå icke emot det onda skall
vara: »Stå icke emot den som är ond».[1] Men även
hans föregående social-religiösa skrifter
genomandas av förakt och ovilja mot staten och dess
ordningar, Baart de la Faille har påpekat, att man i
Tolstoys hela författarskap efter hans omvändelse
endast på ett enda ställe påträffar en viss
uppskattning av staten. Det är i efterskriften till
»Kreuzer-sonaten», där regeringarna, »vilkas enda betydelse
består i omsorgen om deras medborgares sedliga
välfärd», sägas arbeta den sexuella lösaktigheten i
händer. I »Le salut est en vous» predikas med
glödande övertygelse en fullkomlig anarki. Staten är
ingenting annat än en av våldets mest
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>