Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bergspredikans värde - XI Bedjen och eder skall varda givet - XII Bergspredikans senaste tolkning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
frågas efter gåvornas storhet endast för att mäta
ansvarets ökade storhet. Men gåvorna äro olika.
Även bönen har sina hjältar, även bönhörelsen har
sina utvalda. De äro hemmastadda i bönens
undervärld. Vi skola aldrig upphöra att andäktigt flockas
omkring dem för att höra vad de därifrån
förkunna. Luther åberopade sig mot svärmeandarna ej
endast på sitt offentliga läroämbete, utan även på
sina andliga erfarenheter. Men högt över dem alla
reser sig bönens och bönhörelsens man utan like.
På hans anlete lyser avglansen av hans umgänge
med Gud. Vi behöva icke känna orden i de många
ensamma nätternas böner. Hela hans liv är texten
därtill. I bönhörelsens kraft hava hans livs, hans
döds och hans uppståndelses under skett.
Jesus blir därför i alla tider det huvudsakligaste
beviset för den levande Gudens inverkan och
uppenbarelse enligt ordet: »Bedjen, och eder skall varda
givet». Renheten och styrkan i vår bön och dess
kraft till bönhörelse bero på vårt beroende av
honom.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>