- Project Runeberg -  Tankar om uppfostran /
vi

(1926) [MARC] Author: John Locke Translator: Josef Reinius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Förord av prof. Ax. Herrlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

begrepp om saker och ej ge sig till freds, förrän det
har dem, att höja dess själ till stora, värdiga tankar
och hålla det borta från falskhet och från list, i vilken
senare alltid falskhet till betydlig del ingår, — det
är lämpligaste sättet att bereda ett barn till att vinna
klokhet» (s. 173). Så blir för Locke —- liksom i
grunden även för Montaigne —- förståndsbildningen i sista
hand ett moment i den etiska karaktärsdaningen.
Hos Locke bär dock denna etiska tendens samtidigt
en av hans egen uppfostran betingad puritansk prägel,
som är främmande för hans galliske föregångares
estetiserande livssyn, och som onekligen kommer Locke
att med utpräglad ensidighet bedöma de estetiska
uppfostringsproblemen.

Så mycket fullständigare är däremot hans
överensstämmelse med Montaigne i fråga om värdesättningen
av reformationstidevarvets skolväsen. Dess extremt
humanistiska och formalistiska undervisning hade ju
det minsta möjliga gemensamt med det realistiska och
praktiska bildningsideal, vartill såväl Montaigne som
Locke leddes av sin allmänna pedagogiska åskådning.
Och för de ungas karaktärsdaning måste en skolvärld,
där sedeslöshet och brutal disciplin voro så
dominerande drag, te sig som den sämsta tänkbara jordmån.
Reformarbetet på detta fält syntes dem båda hopplöst.
I likhet med Rousseau, deras store arvtagare, kommo
de sålunda att helt göra uppfostran till en hemmets
angelägenhet och lägga den i händerna på en
informator.

Den pedagogiska utvecklingen har ju i detta stycke
desavouerat Locke och hans meningsfränder och allt
mer visat sig vara determinerad av den sanning, som
Fichte formulerar i orden: »Der Mensch wird nur
unter den Menschen ein Mensch». Ur denna synpunkt
betingas sålunda väsentliga divergenser mellan den
Lockeska pedagogiken och våra dagars
uppfostringssträvanden. Och givetvis måste även mycket annat i
Lockes verk närmast betraktas som en exponent av de
tidsförhållanden, varunder det såg dagen, och av det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:56:58 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tankarupp/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free