- Project Runeberg -  Bidrag til Den Norske Kirkes Historie i det nittende aarhundrede /
44

(1884-1890) [MARC] Author: Daniel Thrap
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P
. O. Bugge. Postille og Dissertats.
44
lade sig paa nogen fuldstændlg udtømmende Behandling med
de ringe litterære Hjælpemidler, der stod til hans Raadighed.
Den falder i 4 Afsnit: 1) Den onde Tilbøjeligheds Natur og
Udspring, 2) Forskjellige Meninger om denne Lære, 3) For
klaring af den mosaiske Reretning om Syndefaldet, 4) Bevis
for, at denne Fortælling, ret forstaaet, ikke indeholder noget,
der er Gud uværdigt. 1) Disse 4 Kapitler falder i 15 §§, og
i dem finder man unegtelig temmelig stærke Sager. Det
heder f. Eks. i § 13: Det læres i visse Theologers Skoler,
at Menneskets Fordærvelse er saa stor, at der hos det ligger
en Spire til enhver Last, medens det er udygtigt til alt
godt, men enhver maa forståa, at denne Skildring er i Strid
med al sund Fornuft». . . . «Sandseligheden er i sig seiv
ingenlunde fordømmelig» (§ 5) . . . Ulykkeligvis kom Augustin
frem med Arvesynden Hugo af St. Victor blev Fornyeren
af denne Lære, og den gik over i den augsburgske Bekjen
delse . . . «Man forlod Fornuftens og Skriftens Lys og
antog Augustins Mening i saa forpligtende Grad, at liver,
som ikke fulgte den, ansaaes for Religionsforagter, saale
des var det hel naturligt, at den menneskelige Aand blev
besmittet af de afskyeligste Vildfarelser» (§ 7) . . . Fortæl
lingen i Gen. 3 bør ikke forklares mystisk (§ 12) . . . Den
indeholder intet Gud uværdigt B. vil ikke vide noget
af Djævelen og bestrider vældigen Imputationsdogmet (i(fo)
i Rom 5. 12 sætter han = åion) (§ 14). Resultatet er, at
«Mennesket ved Religionens Hjælp kan gjenvinde Guds Bil
lede» d: Dyden kan vorde ham til Natur, og Fristelserne til
Synd efterhaanden tabe sin Kraft (§ 15). 2) . . . Alt dette
maatte nu vinde Repertørens fulde Bifald, og skjønt han
finder, at Dissertatsen røber Hastverk, sporer han dog over
alt i den «lærde Kundskaber, velordnet Belæsenhed, rigtig
hermeneutisk Følelse og et philosophisk Blik i Menneske
sjælen». Men ulykkeligvis tåger han Bugges netop samtidig
x) Gøtt. Anz. 1. c.
2) M. Møller: Repert. V. 166. 68. 69. 76—75.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tdnokihi19/0410.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free