- Project Runeberg -  Från mitt teaterlif /
112

(1898) [MARC] Author: Adolf Hellander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ELEVSKOLAN och DE KUNGLIGA TEATRARNA - 18. Elise Hwasser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

borgerliga skådespelet, såsom Nora i »Ett
dockhem», Lona Hessel i »Samhällets pelare», samt
många fler, som här är onödigt att uppräkna.

I storslagenhet kan Elise Hwasser endast
jämföras med Adelaide Ristori och säkert är, att,
om förhållandena varit annorlunda och hon fått
tillfälle att visa sin stora konst på de
kontinentala scenerna, Elise Hwasser skulle ha väckt ett
lika stort och berättigadt uppseende som
någonsin Ristori.

Men vi svenskar äro ett klandersjukt och
svartillfredsställdt folk, som i stället att beundra
hvad vi äga, buga oss för främlingar. Elise
Hwasser undgick ingalunda kritik och smädelser.
Man klandrade hennes plastik och attityder och
påstod att hennes pauser voro en förkonstling.
Att ingen är felfri är mycket sant, men om man
tänker tillbaka på det spel fru Hwasser gaf och
ser på det som nu ofta presteras på våra främsta
scener, fritt från all skön plastik, attityd,
hållning och innehållsrika — pauser, så kan det
hända att man saknar forna tider, om äfven det
nuvarande spelsättet bättre lämpar sig för vår
nervösa och andefattiga publik.

Hvad Elise Hwasser, och för öfrigt flera af
1860-talets främsta skådespelare och
skådespelerskor, gjort för vårt svenska språks skönhet och
välljud, är måhända allt för litet beaktadt. Hvad
särskildt Elise Hwasser beträffar, så ägde hon
ett organ som var mäktigt att uttrycka hvarje
mänsklig känsla och lidelse, och hennes diktion

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterlif/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free